دو سیاست بی‌هزینه برای افزایش رفاه مردم/ مسکن و خودروی گران، نیمی از هزینه‌های خانوار |

    کد خبر: 79501
    1404/04/11 - 06:37
    3 بازدید

اکنون مسکن و خودرو بخش قابل توجهی از هزینه‌های زندگی را به خود اختصاص داده‌اند و تاثیر زیادی بر سطح رفاه و کیفیت زندگی مردم دارند اما دولت چگونه می‌تواند سهم سنگین مسکن و خودرو را در هزینه‌های خانوار کاهش دهد و فشار اقتصادی را از دوش مردم بردارد؟ آیا راهکاری برای بازگرداندن این دو نیاز مردم به جایگاه واقعی خود در زندگی خانوار‌ها وجود دارد و یا باید به همین روند پرهزینه و فرساینده ادامه داد؟

به گزارش اقتصاد آنلاین_ ندا مؤمن: در چند سال اخیر افزایش چشمگیر قیمت مسکن و خودرو به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های خانوار‌های ایرانی تبدیل شده است. قیمت مسکن و خودرو با شیب تندی افزایش یافته و خرید آنها برای بسیاری از خانواده‌های ایرانی به یک آرزوی دور از دسترس تبدیل شده است. به طوری که بسیاری از خانوار‌ها باید سال‌ها انتظار بکشند تا شاید به مسکن یا خودروی مورد نظر دست پیدا کنند. تورم باعث شده تا سهم مسکن و خودرو در سبد هزینه خانوار به شدت رشد کند به گونه‌ای که بخش عمده‌ای از درآمد ماهیانه صرف اجاره بها، اقساط و هزینه‌های مربوط به خودرو و مسکن شود. سهم مسکن و خودرو در سبد هزینه خانوار‌های ایرانی نسبت به بقیه هزینه‌ها بیشترین مقادیر را دارند. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۲ سهم هزینه مسکن از کل هزینه‌های خانوار‌های شهری کشور به ۴۲.۴ درصد رسیده است. این رقم نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از درآمد خانواده‌ها صرف تأمین مسکن می‌شود. در حالی که طبق استاندارد‌های جهانی هزینه مسکن نباید بیش از ۳۰ درصد از بودجه خانوار را به خود اختصاص دهد. اما در ایران این سهم حدود ۱۲.۴ درصد بالاتر از حد استاندارد است. افزایش این سهم به معنای فشار مالی بیشتر بر خانواده‌هاست. وقتی بیش از ۴۰ درصد درآمد صرف اجاره یا خرید مسکن می‌شود منابع مالی کمتری برای سایر نیاز‌های اساسی مانند آموزش، بهداشت، تغذیه و تفریح باقی می‌ماند. این موضوع به‌طور مستقیم باعث کاهش سطح رفاه و کیفیت زندگی مردم می‌شود و نشان دهنده چالشی جدی در حوزه اقتصاد خانوار و سیاست‌های مسکن در کشور است. در کلان‌شهری مانند تهران این رقم به ۵۵.۸ درصد نیز می‌رسد که نشان‎‌دهنده پرهزینه‌تر بودن مسکن در تهران برای خانوار‌ها است.

از سوی دیگر، سهم خودرو در سبد هزینه خانوار در حدود ۷.۴ درصد است. اما در تهران سهم خودرو در سبد هزینه خانوار به ۸.۵ درصد نیز می‌رسد. هزینه خودرو شامل خرید اولیه، نگهداری، سوخت، بیمه و مالیات است. یعنی به طور میانگین قریب به نیمی از هزینه‌های خانوار در کشور، مربوط به هزینه مسکن و خودرو است که این نسبت برای خانوار تهرانی تا ۶۴ درصد نیز می‌رسد.

آیا آزادسازی زمین‌های دولتی کلید کاهش قیمت مسکن است؟

با توجه به اهمیت ویژه مسکن و خودرو در زندگی روزمره مردم و نقش تعیین‌کننده‌ای که این دو بخش در تامین رفاه و کیفیت زندگی خانوار‌ها ایفا می‌کنند سهم هزینه‌ای آنها در سبد خانوار از اهمیت بالایی برخوردار است. دولت می‌تواند با اتخاذ سیاست‌های هدفمند و بدون صرف هزینه‌های مستقیم تحولات اساسی در این دو حوزه ایجاد کند و فشار مالی خانواده‌ها را به شکل چشمگیری کاهش دهد. در حوزه مسکن تسهیل فرآیند ساخت، کاهش هزینه زمین و آزادسازی زمین‌های مازاد دولتی همراه با اصلاح نظام بانکی به سمت حمایت از پروژه‌های تولید مسکن و سایر سیاست‌ها می‌تواند عرضه مسکن را افزایش داده و قیمت‌ها را کنترل کند. فروش زمین‌های دولتی به بخش خصوصی و افزایش ساخت و ساز توسط این بخش با افزایش رقابت در بازار مسکن می‌تواند تا حد بسیاری دسترسی خانوار‌ها به مسکن ارزان‌تر و با کیفیت‌تر فراهم کند.

در سال‌های اخیر هزینه مسکن به یکی از سنگین‌ترین اجزای سبد هزینه خانوار‌های شهری تبدیل شده است به‌طوری که در شهر‌های بزرگ مانند تهران سهم بیشتری از درآمد صرف تأمین مسکن می‌شود. در چنین شرایطی سیاست‌گذاری برای افزایش عرضه مسکن و کنترل قیمت زمین می‌تواند مستقیما بر رفاه خانوار تأثیر بگذارد. بر همین اساس در ماه‌های پایانی سال گذشته وزیر راه و شهرسازی از اقداماتی مانند تأمین تسهیلات، آماده‌سازی اراضی و مشارکت با بخش خصوصی برای ساخت مسکن خبر داده بود. با این حال انتقاد‌هایی نسبت به کندی اجرای این برنامه‌ها مطرح بود. از جمله نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به پر شدن ۹۰ درصد زمین‌های داخل محدوده شهری گفته است که دولت با وجود مالکیت ۱.۸ میلیون هکتار زمین هنوز سیاست مشخص و مؤثری برای استفاده از این دارایی عظیم در جهت حل بحران مسکن ندارد. او تأکید کرده است که واگذاری زمین ارزان به مردم در کنار تسهیلات مناسب بانکی و فاصله گرفتن از سیاست‌های عمودی‌سازی می‌تواند نقش کلیدی در کاهش قیمت مسکن و در نتیجه کاهش فشار بر سبد هزینه خانوار داشته باشد. در واقع براساس گزارش‌های وزارت راه و شهرسازی ایران بیش از ۱.۸ میلیون هکتار زمین در اختیار دارد که تنها کمتر از ۶ درصد آن برای پروژه‌های مسکونی استفاده شده است. با افزایش عرضه مسکن از طریق این زمین‌ها رقابت در بازار افزایش یافته و قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

نکته مهم در این میان آن است که دولت می‌تواند با فروش کنترل‌شده و قاعده‌مند بخشی از زمین‌های مازاد خود، ضمن ایجاد ظرفیت ساخت نزدیک به یک میلیون واحد مسکونی، تعادل نسبی در بازار عرضه و تقاضای مسکن ایجاد کرده و بدون تحمیل هزینه جدید به بودجه عمومی فشار مالی وارد بر خانواده‌ها را کاهش دهد. این اقدام در عین حال می‌تواند به کاهش فقر هزینه‌ای، بهبود امنیت اقتصادی خانوار‌ها و حتی ایجاد اشتغال در بخش ساختمان منجر شود. به عبارت دیگر، آزادسازی زمین‌های دولتی نه‌تنها یک ابزار ساخت‌وساز بلکه یک سیاست رفاهی و اقتصادی چندوجهی است که می‌تواند با کمترین هزینه، بیشترین تأثیر را در بهبود زندگی مردم داشته باشد.

اما می‌توان با توجه به این صحبت‌ها سناریویی را برای مسکن در نظر گرفت. به طوری که طبق آخرین گزارش بانک مرکزی قیمت متوسط هر متر مربع واحد مسکونی در تهران برابر با ۸۸.۵ میلیون تومان است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد این قیمت مربوط به بهای زمین است یعنی در هر متر مربع چیزی حدود ۵۷.۵ میلیون تومان از قیمت مسکن را صرفاً زمین تشکیل می‌دهد. اگر دولت بتواند بخشی از زمین‌های مازاد خود را حتی به‌صورت محدود وارد بازار کند تأثیر قابل‌توجهی بر قیمت زمین و در نهایت بر قیمت تمام شده مسکن خواهد گذاشت. فرض کنیم تنها نیمی از کل زمین‌های دولتی یعنی از ۱.۸ میلیون هکتار حدود ۹۰۰۰ هکتار معادل ۹۰ میلیون متر مربع برای ساخت مسکن در اختیار بخش خصوصی یا تعاونی‌ها قرار گیرد. با فرض اختصاص ۱۰۰ متر مربع زمین برای هر واحد ویلایی یا یک‌طبقه، این مقدار زمین ظرفیت ساخت حدود ۹۰۰ هزار واحد مسکونی را دارد که تقریباً معادل نیاز سالانه کشور به مسکن است. ورود چنین حجمی از عرضه به بازار می‌تواند نقش بازدارنده‌ای در رشد قیمت‌ها داشته باشد. به‌طور مشخص اگر این زمین‌ها با قیمت‌های کارشناسی و بدون دلالی به بازار تزریق شوند می‌توان انتظار کاهش میانگین ۱۵ تا ۳۰ درصدی در قیمت زمین در مناطق مختلف اطراف تهران را داشت. برای نمونه اگر تنها ۱۵ درصد از قیمت زمین در تهران کاهش یابد بهای هر متر زمین از ۵۷.۵ میلیون تومان به حدود ۴۸.۹ میلیون تومان می‌رسد. در نتیجه قیمت نهایی مسکن با احتساب هزینه ساخت متوسط ۳۰ میلیون تومان به ازای هر متر به حدود ۷۸.۹ میلیون تومان کاهش می‌یابد. این یعنی کاهش بیش از ۹.۶ میلیون تومان در هر متر مربع یا چیزی حدود ۱۰.۸ درصد نسبت به قیمت فعلی.

حال اگر این کاهش در سطح خرید خانوار محاسبه شود نتیجه چشمگیری خواهد داشت. هزینه‌ای که مردم شهر‌های مختلف برای مسکن دارند نشان از آن دارد که اغلب ساکنان کلان‌شهر‌ها بیش از ساکنان شهر‌های کوچک‌تر با چالش تامین هزینه مسکن مواجه هستند. به عنوان نمونه ساکنان استان تهران ۵۵.۸ درصد از درآمد خود را صرف تامین هزینه مسکن می‌کنند. با این حال فرض کنیم یک خانواده تهرانی که قصد خرید یک واحد ۷۵ متری دارند با کاهش ۱۰.۸ درصدی قیمت هر متر مسکن حدود ۷۲۰ میلیون تومان کمتر پرداخت خواهند کرد. در مقیاس هزینه‌های ماهانه نیز اگر این خانوار تا پیش از این ۱۶.۷ میلیون تومان از درآمد ۳۰ میلیونی خود را صرف اجاره یا اقساط مسکن می‌کردند حال این عدد حدود ۱۳.۴ میلیون تومان خواهد شد یعنی صرفه‌جویی نزدیک به ۳.۳ میلیون تومان در ماه. در نتیجه سهم مسکن از سبد هزینه‌ای خانوار از ۵۵.۸ درصد به حدود ۴۴.۶ درصد کاهش می‌یابد. اگر این روند تثبیت شده و با سایر ابزار‌های سیاستی مانند وضع مالیات بر خانه‌های خالی، ارائه تسهیلات هدفمند خرید و کنترل سوداگری در بازار مسکن همراه شود می‌توان در افق سه تا پنج ساله انتظار داشت که سهم مسکن در سبد هزینه خانوار تهرانی از ۵۵ درصد به کمتر از ۴۰ درصد نیز کاهش یابد و در خانوارهای کشور به زیر ۳۰ درصد برسد.

آیا با نصف شدن تعرفه خودرو قیمت آن کمتر می‌شود؟

در بخش خودرو نیز کاهش تعرفه‌ها و مالیات‌های وارداتی باعث کاهش قیمت نهایی خودرو برای مصرف‌کنندگان خواهد شد. حتی حمایت از تولید خودرو‌های با کیفیت داخلی نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. اما مساله مهم کاهش تعرفه واردات خودرو از ۱۰۰ درصد به میزان کمتری به عنوان مثال ۵۰ درصد می‌تواند قیمت خودرو را به طور قابل توجهی کاهش دهد و خرید خودرو را برای خانوار‌ها آسان‌تر کند. یعنی اگر تعرفه واردات خودرو از ۱۰۰ درصد به ۵۰ درصد کاهش یابد انتظار می‌رود قیمت خودرو به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند و این کاهش قیمت مستقیماً روی سهم هزینه خودرو در سبد خانوار اثرگذار خواهد بود. برای بررسی این سناریو فرض کنیم سهم فعلی هزینه خودرو در سبد خانوار برابر با همان ۷.۴ درصد است که بر اساس قیمت‌های فعلی و تعرفه ۱۰۰ درصدی محاسبه شده است. اگر تعرفه از ۱۰۰ درصد به ۵۰ درصد کاهش یابد به طور تقریبی قیمت خودرو تا حدود ۲۵ درصد کاهش خواهد یافت، زیرا تعرفه نصف شده است، اما هزینه نهایی خودرو شامل عوامل دیگر نیز می‌باشد؛ بنابراین کاهش قیمت کلی کمتر از نصف خواهد بود؛ بنابراین با کاهش ۲۵ درصدی قیمت خودرو سهم هزینه‌ای خودرو در سبد خانوار نیز تقریبا به همین نسبت کاهش می‌یابد. یعنی سهم خودرو در سبد هزینه خانوار از ۷.۴ درصد به حدود ۵.۵ درصد کاهش خواهد یافت. این کاهش سهم هزینه‌ای نشان‌دهنده کاهش فشار مالی خانواده‌ها در بخش خودرو است و موجب می‌شود خانوار‌ها بتوانند بخش بیشتری از درآمد خود را صرف سایر نیاز‌های خود کنند یا پس‌انداز بیشتری داشته باشند. این تغییر به همراه سیاست‌های مشابه در حوزه مسکن می‌تواند حداقل ۱۵ درصد از بار مالی خانوار‌ها را کاهش دهد و رفاه عمومی را ارتقا بخشد.

سیاست‌های هوشمندانه تضمین کاهش هزینه‌های خانوار

با کاهش قیمت مسکن و خودرو سهم این دو قلم از سبد هزینه خانوار کاهش می‌یابد. با اتخاذ سیاست‌های مناسب مانند فروش زمین‌های دولتی برای افزایش عرضه مسکن و کاهش تعرفه واردات خودرو، دولت می‌تواند بدون صرف هزینه‌های مستقیم فشار مالی بر خانوار‌ها را کاهش دهد و رفاه عمومی را ارتقا بخشد. این اقدامات می‌تواند تا حد زیادی باعث کاهش فشار مالی بر خانوار‌ها شود و منابع بیشتری برای هزینه‌های ضروری و رفاهی خانوار آزاد کند. در نهایت سطح رفاه کلی خانوار‌ها و جامعه افزایش می‌یابد؛ بنابراین تمرکز دولت بر تنظیم بازار مسکن و خودرو با سیاست‌های تعرفه‌ای و افزایش عرضه مسکن می‌تواند یکی از موثرترین راهکار‌ها برای بهبود شرایط اقتصادی خانوار‌ها باشد. این اقدامات نه تنها به کاهش هزینه‌های زندگی افراد جامعه کمک می‌کند بلکه مسیر رشد اقتصادی پایدار و ارتقای کیفیت زندگی میلیون‌ها ایرانی را هموار می‌سازد. آینده‌ای بهتر برای خانواده‌ها زمانی ممکن است که سیاست‌ها واقعا پاسخگوی نیاز‌های اقتصادی مردم باشد.

لینک کوتاه: https://armanetejarat.ir/?p=79501

اقتصاد آنلاین پرمخاطب ترین رسانه اقتصادی در ایران اقتصاد آنلاین دارای مجوز به شماره ۷۴۳۳۴ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال ۸۹ آغاز بکار کرده و هم اکنون پرمخاطب ترین پایگاه خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد. پایگاه خبری اقتصاد آنلاین صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مریم کاظمی شورای سیاستگذاری: علی مروی / صادق الحسینی / سعید عباسیان / هاشم آردم سردبیر: سعید عباسیان مدیر بازرگانی: محمدمهدی حسینی دبیر تحریریه: عاطفه حسینی اقتصادآنلاین در شبکه‌های مجازی: صفحه رسمی اقتصادآنلاین در توییتر: https://twitter.com/eghtesad_online صفحه رسمی اقتصادآنلاین در اینستاگرام: https://www.instagram.com/eghtesadonline_ آدرس دفتر: یوسف آباد. میدان سلماس. خیابان فتحی شقاقی غربی. پلاک ۱۱۶. واحد ۱ تلفن دفتر مرکزی: ۱۳ و ۸۸۲۲۵۶۱۲ - ۸۶۰۹۳۶۲۸ - ۸۶۰۹۳۷۸۶ فکس: ۸۸۰۲۳۶۹۳ آیین نامه اخلاق حرفه‌ای اقتصاد آنلاین ۱- روزنامه‌نگار ما به واقعیت‌های عینی توجه می‌کند و اخبار صحیح و دقیق و تفسیرهای منطقی و منصفانه را در اختیار خوانندگان می‌گذارد. روزنامه نگار ما به هیچ وجه جناحی عمل نمی کند و تنها خط قرمز او قانون و خطوط مشخص شده توسط مقام معظم رهبری است. ۲- روزنامه‌نگاری یک خدمت اجتماعی است، نه یک فعالیت بازرگانی و روزنامه‌نگار همواره براساس وجدان اخلاق عمل می‌کند. در این راستا بخش خبر و بخش بازرگانی در اقتصاد آنلاین کاملا مجزا هستند. ۳- روزنامه‌نگاران اقتصاد آنلاین اگر اخباری را از منبعی دیگر منتشر کنند، حتما منبع را ذکر می کنند. ۴- سرقت ادبی، مخدوش ساختن متن‌ها و سندها و حذف اطلاعات اساسی رویدادها در اقتصاد آنلاین مطرود است. ۵- روزنامه‌نگار ما از پذیرش هرگونه پاداش مادی برای پیش‌برد مقاصد خصوصی مغایر با مصالح عمومی، خودداری می‌کند. ۶- اقتصاد آنلاین و روزنامه نگارانش از قبول هرگونه فشار و تهدید برای انتشار مطالب یا تغییر محتویات آنها، خودداری کرده و از خط‌مشی عمومی رسانه و اصول شرافت حرفه ای خویش تبعیت می‌کند. ۷- روزنامه‌نگار ما با احترام به استقلال و حاکمیت ملی، نظم و امنیت عمومی و مصالح همگانی از اصول شرافت حرفه‌ای خویشتن تبعیت می‌کند. ۸- روزنامه‌نگار ما به اصول دینی و معتقدات مذهبی، آداب و سنن قومی و ملی، اخلاق حسنه و عفت عمومی احترام می‌گذارد و از گرایش به تبعیض خصومت آمیز در این زمینه‌ها و همچنین تشویق و تحریک به جنگ تجاوزکارانه نسبت به کشورهای دیگر خودداری می‌کند. ۹- روزنامه‌نگار ما برای پاسداشت ارزش‌های اسلامی و انسانی از جمله عدالت‌طلبی، آزادیخواهی، صلح و امنیت بشر، استقلال و پیشرفت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ملت‌ها و فرهنگ‌ها، احترام خاص قائل است. ۱۰- کوشش در راه همزیستی مسالمت‌آمیز ملت‌ها، مقابله با گسترش وسایل و ادوات کشتار جمعی، جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست و مبارزه علیه سلطه فرهنگی از رسالت‌های مهم روزنامه‌نگاری است. ۱۱- احترام به حیثیت شخصی و حریم خصوصی افراد، خودداری از توهین، تهمت و افتراء نسبت به اشخاص و تلاش در حفظ سلامت و آرامش روانی جامعه از وظایف روزنامه‌نگاران ما محسوب می‌شود. ۱۲- روزنامه‌نگار ما موظف است ضمن دفاع از آزادی خبر و تفسیر و انتقاد، اسرار حرفه‌ای خود را حفظ کند و از افشای اطلاعات و اخباری که به صورت محرمانه به‌دست می‌آورد به جز مواردی که با حکم دادگاه مشخص می‌شود، خودداری کند. درباره اقتصاد آنلاین بیشتر بدانید: اقتصاد آنلاین با رنک ۳۰ الکسا در ایران، به عنوان پر بازدیدترین وب‌سایت خبری-تحلیلی اقتصادی در ایران شناخته می‌شود. مخاطبان اقتصاد آنلاین صاحبان کسب و کار، مدیران، روسای شرکت‌ها و فعالان اقتصادی هستند که می‌خواهند یک روز زودتر از اخبار مطلع شوند و در نتیجه به روزنامه‌ها اکتفا نمی‌کنند. اقتصاد آنلاین، به عنوان اولین سایت جامع خبری-تحلیلی اقتصاد ایران از سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرده است. هدف ما از راه اندازی "اقتصاد آنلاین" پاسخگویی به نیاز برآورده نشده مخاطبان در جهت دسترسی به منبع مطمئن اخبار و تحلیل های لحظه به لحظه اقتصادی ایران و جهان است. هم اکنون فعالان اقتصادی در ایران با چالش‌های فراوانی دست به گریبان هستند. یکی از این چالش‌ها نبود سیستم اطلاع رسانی مستقل و مطمئنی است که اخبار و تحلیل های اقتصادی را در هفت روز هفته و در بیست و چهار ساعت شبانه‌روز در اختیار آنان قرار دهد. همانطور که می‌دانیم، نبود چنین رسانه‌ای موجبات عدم تحرک بازار اطلاعات را فراهم آورده که از عوامل ناکارایی در سیستم اقتصادی است. امید است با وجود این سایت و امکانات جانبی آن که به طور مستمر به مخاطبان عرضه و معرفی خواهند شد، بتوانیم سهمی در پویایی هرچه بیشتر سیستم اقتصادی در ایران داشته باشیم. البته در این مسیر توجه به سیاست های دولتی و در امان ماندن از گرداب سیاست گذاری‌های متزلزل و خلق‌الساعه برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی ضروری است که ما سعی می کنیم با نقد و بررسی این سیاست گذاری‌ها و روشن کردن راه پیش رو در این مسیر در کنار شما باشیم. در همین راستا، اقتصاد آنلاین تلاش در جهت بهبود فضای سیاستگذاری عمومی و نقد و بررسی این حوزه را از وظایف اصلی خود به شمار می‌آورد. خبرگزاری اقتصاد نیوز یک گروه رسانه‌ای است که به پوشش اخبار دنیای اقتصاد در دسته‌ها و حوزه‌های مختلف می‌پردازد. اقتصاد نیوز، سایت مرجع اقتصاد ایران، آخرین اخبار اقتصادی را همراه با پوشش لحظه‌ای قیمت‌ها در بازارهای طلا، سکه، ارز و رمز ارز، مسکن، خودرو و لوازم خانگی منعکس می‌کند. وبسایت خبرگزاری اقتصاد نیوز که با هدف جبران چالش‌ها و نواقصات خبری در حوزه اقتصاد و سایر اخبار ایران و دنیا وارد عرضه ظهور شده است، یکی از پربازدید ترین وبسایت‌های خبری در حوزه دنیای اقتصاد به شمار می‌رود و توانسته است رنک 18 الکسا در ایران را کسب نماید. روزانه بیش از یک میلیون کاربر از این مجموعه بازدید می‌کنند و اخبار پوشش داده شده توسط این خبرگزاری را دنبال می‌کنند. اقتصاد نیوز تمامی اخبار لحظه به لحظه‌ای به همراه مقالات تحلیلی در حوزه بورس، اخبار مسکن و شهری، اخبار خودرو، اخبار سیاسی، اخبار بانک و بیمه، اخبار اقتصادی، اخبار تولید و تجارت، اخبار استارتاپ‌ها و اخبار طلا و ارز شامل: اطلاعات لحظهای و بروز قیمت دلار، قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت یورو، قیمت بیت کوین، قیمت درهم امارات، قیمت لیر ترکیه، قیمت یوان چین، قیمت دینار عراق، نرخ ارز، دلار، سکه، طلا و یورو را پوشش می‌دهد. در اقتصاد نیوز می‌توانید بخش‌های متنوع دیگری همچون، الفبای اقتصاد، هواشناسی اقتصاد، ماشین زمان، ویژه نامه، وب‌گردی را نیز مشاهده نمایید. در بخش اخبار سایر رسانه‌ها، داغ‌ترین و بروزترین اخبار سایر حوزه‌های دارای اهمیت و پرجستجو مانند مسائل حوزه بهداشت، اخبار روز و... قابل نمایش است. علاوه بر آن، پربازدیدترین اخبار مرتبط با هر دسته‌بندی نیز در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. دنیای اقتصاد تابان به عنوان صاحب امتیاز خبرگزاری اقتصاد نیوز به ثبت رسیده است. دنیای اقتصاد تابان که با نام گروه رسانه ای دنیای اقتصاد نیز از آن یاد می‌شود یک شرکت و مؤسسه رسانه‌ای در ایران است. علاوه بر سایت خبری اقتصاد نیوز، روزنامه دنیای اقتصاد، هفته ‌نامه تجارت فردا، شبکه اینترنتی اکوایران، وب‌سایت واحد توسعه دانش، وب‌سایت همایش‌های دنیای اقتصاد، روزنامه انگلیسی ‌زبان فایننشال تریبون نیز به عنوان زیرمجموعه‌های این گروه رسانه‌ای مشغول فعالیت هستند. گروه دنیای اقتصاد همچنین دارای مرکز پژوهش‌ها، انتشارات و مرکز همایش‌ها نیز می‌باشد. اولین زیرمجموعه این هلدینگ، دنیای اقتصاد، از سال 1381 فعالیت خود را آغاز کرده است. روزنامه فایننشال تریبیون، نیز به عنوان تنها روزنامه اقتصادی ایران منتشر شده به زبان انگلیسی شناخته می‌شود. مدیر مسئول خبرگزاری اقتصاد نیوز آقای علیرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت دنیای اقتصاد تابان است. آقای بختیاری در توضیح و تشریح مجموعه فعالیت‌های دنیای اقتصاد بیان می‌دارند که: پس از به ثبات رسیدن مجموعه روزنامه «دنیای اقتصاد» برای پوشش و جبران نقاط ضعف کشف شده در روزنامه از جهات مختلف و تحقق بخشیدن به برنامه‌های توسعه فعالیت خود، تصمیم گرفته شد تا هفته نامه تجارت فردا در تیرماه سال 1391 راه‌اندازی شود. این تصمیم بدلیل عدم برخورداری از پتانسیل ارائه مقالات، گزارش‌ها و محتوای تحلیلی که از عمق بیشتری برخوردار هستند، در روزنامه دنیای اقتصاد اخذ شده است. وی اظهار می‌کند که یک فعال اقتصادی به هر ترتیب در فرآیند کاری خود در طول روز به اطلاعاتی نیاز پیدا خواهد کرد که نه در قالب روزنامه و نه در قالب هفته‌نامه نمی‌گنجد. پکیجی تشکیل شده از اخبار، گزارش و تحلیل در قالب بسته‌ای قابل استفاده هم در لپ‌تاب‌ها و کامپیوترهای شخصی و هم موبایل‌های هوشمند می‌تواند کارایی گردش باز اطلاعات را برای فعالان بخش خصوصی و بنگاه‌ها افزایش دهد. به گفته مدیر عامل این شرکت، در گام‌های بعدی برای مرتفع سازی چالش‌های رسانه در ایران از منظر اقتصادی بدنبال ایجاد یک منبع به زبان اصلی برای سرمایه‌گذاران خارجی برآمدیم تا بتواند از آن منبع کسب اطلاعات کند. بدین ترتیب، یکی از اجزای هلدینگ یعنی روزنامه انگلیسی «financial tribion» را به فعالان اقتصادی و بنگاه‌ها عرضه شد. فعالیت‌های توسعه بخشی دنیای اقتصاد تابان ادامه دارد و در این راستا نیز مرکز پژوهش‌ها، انتشارات، مرکز همایش‌ها در کنار روزنامه و هفته‌نامه و حالا پایگاه خبری «اقتصادنیوز» از جمله اقدامات توسعه بخشی به ارکان‌های مختلف این مجموعه می‌باشد. در این مجموعه مسئولیت سردبیری وب‌سایت‌های خبری دنیای اقتصاد و اقتصادنیوز برعهده آقای مهدی نوروزیان گذاشته شده است. آقای محمدصادق نخجوانی مسئولیت مدیریت وب‌سایت‌ها و فضای مجازی را برعهده دارد. معاونت وبسایت‌های خبری دنیای اقتصاد را فاطمه استیری انجام می‌دهد. توسعه بازار را زینب سادات میرهادی مدیریت می‌کند. به منظور انجام وظایف دبیر سایت اقتصاد نیوز از توان حمید متقی بهره گرفته می‌شود و امیر اشراقی نیز در سمت مدیریت روابط عمومی این خبرگزاری مشغول فعالیت می‌باشد. برای برقراری تماس با هر بخش و مسئول مربوطه در اقتصاد نیوز راه‌های ارتباطی مختلفی در اختیار کاربران گذاشته شده است. کاربران می‌توانند از طریق تلفن تماس و نمابرهای درج شده در وبسایت این خبرگزاری با بخش مدنظر ارتباط برقرار کنند. از دیگر خدماتی که در اقتصاد نیوز ارائه می‌شود، انجام تبلیغات بنری و رپورتاژ آگهی برای سایر سایت‌هایی است که تمایل دارند تا از پتانسیل‌های این خبرگزاری پربازدید برای بهبود وضعیت سایت خود بهره ببرند. در صفحه تماس با شما می‌توانید، راه‌های تماس برای هماهنگی و پذیرش آگهی را در بخش‌های مختلف گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد را مشاهده نمایید. لازم به یادآوری است که موضوعات اقتصادنیوز بورس، اقتصاد نیوز ارز دیجیتال، اقتصاد نیوز قیمت ارز، اقتصاد نیوز خودرو از پربازدیدترین های روزانه هستند. کاربران می‌توانند آگهی، تبلیغات و رپورتاژ خود را برای درج در روزنامه و وبسایت اقتصاد نیوز، دنیای اقتصاد، روزنامه فایننشال تریبیون، هفته نامه تجارت فردا، شبکه اینترنتی اکوایران، وب سایت دنیای بورس و کلیه کانال‌های تلگرام از طریق تلفن، فکس، ایمیل و حساب تلگرام اعلام شده در اختیار مدیریت قرار دهند. علاقمندان به شبکه‎‌های اجتماعی نیز می‌توانند کانال خبری اقتصاد نیوز را در شبکه‌ها و بسترهای مختلف مانند: فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام و تلگرام دنبال کنند و با دانلود اقتصاد نیوز از اخبار اقتصادی ایران و جهان باخبر شوند. اقتصاد نیوز در تلگرام با آدرس eghtesadnews_com@ در اینستاگرام با آیدی eghtesadnews_com@ در توییتر با آدرس eghtesadnews@ و در فیس‌بوک با نشانی eghtesadnews فعالیت می‌کند. روزانه می‌توانید مهم‌ترین و بروزترین اخبار حوزه اقتصاد و پربحث‌ترین اخبار ایران و دنیا را در شبکه‌های اجتماعی اقتصاد نیوز دریافت کنید. علاوه بر آن، افرادی که تمایل به مراجعه حضوری دارند می‌توانند به آدرس تهران، خیابان مطهری، بین میرزای شیرازی و سنایی، پلاک ۳۷۰ مراجعه نمایند. همچنین متقاضیانی که مایل به همکاری با رسانه‌ اقتصاد نیوز می‌باشند می‌توانند رزومه خود را از طریق ایمیل سازمانی jobs@den.ir تکمیل و ارسال نمایند. پس از بررسی رزومه‌ها، از افرادی که دارای شرایط مورد نیاز باشند، برای مصاحبه دعوت بعمل می‌آید. باید توجه داشته باشید که تقاضای همکاری صرفا با ارسال رزومه از طریق ایمیل سازمانی گروه انجام می‌گردد. پس از بررسی رزومه‌ها، از متقاضیانی که دارای شرایط احراز شغل مورد نیاز باشند از سوی مدیریت منابع انسانی وپشتیبانی برای انجام مصاحبه بصورت تماس تلفنی دعوت می‌شود. به یاد داشته باشید که اقتصاد نیوز با متقاضیان از طریق پیامک یا ایمیل تماس نمی‌گیرد.

مطالب مرتبط

مطالب بیشتر»

پر بیننده ترین

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − یازده =