هشدار وزارت بهداشت نسبت به خطر پرتوهای فرابنفش |

    کد خبر: 104066
    2026/06/26 - 02:34
    7 بازدید

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، با اشاره به افزایش شدت تشعشعات خورشیدی در فاصله بهار تا اوایل پاییز، بر ضرورت رعایت نکات ایمنی در برابر پرتوهای فرابنفش تأکید کرد.

هشدار وزارت بهداشت نسبت به خطر پرتوهای فرابنفش

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبدا، محسن فرهادی گفت: فعالیت‌های خارج از منزل با وجود برخورداری از فواید جسمی و روحی فراوان، باید با رعایت اصول محافظت در برابر خورشید همراه باشد تا از اثرات نامطلوب اشعه فرابنفش جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه شدیدترین تشعشعات UV خورشید از دو ساعت قبل تا دو ساعت پس از ظهر خورشیدی است، توصیه کرد: مردم تا حد امکان در این ساعات، به‌ویژه در ماه‌های بهار و تابستان، از مواجهه مستقیم با آفتاب خودداری کنند.

به گفته فرهادی، حضور در ساعات اولیه صبح و اواخر بعد از ظهر می‌تواند خطر آفتاب‌سوختگی را به‌طور قابل توجهی کاهش دهد.

وی همچنین بر اهمیت توجه به شاخص UV تأکید کرد و گفت: این شاخص از عدد یک تا بالاتر از ۱۱ متغیر است و هرچه مقدار آن بیشتر باشد، احتمال آسیب به پوست و چشم افزایش می‌یابد.

به گفته فرهادی، مردم باید همواره اقدامات احتیاطی لازم را در برابر نور خورشید انجام دهند، اما زمانی که شاخص UV برابر ۳ یا بالاتر است، رعایت اصول ایمنی باید با دقت بیشتری دنبال شود.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، از شهروندان خواست در زمان شدت تابش از سایه استفاده کنند و افزود: هرچند مکان‌هایی مانند درختان، چترها و سایبان‌ها تا حدی از تابش مستقیم جلوگیری می‌کنند، اما این فضاها حفاظت کامل در برابر UV ایجاد نمی‌کنند و افراد همچنان ممکن است در معرض پرتوهای پراکنده و بازتابی قرار بگیرند.

فرهادی، پوشیدن وسایل حفاظتی را نیز از دیگر راهکارهای ضروری دانست و اظهار کرد: استفاده از کلاه لبه‌پهن می‌تواند از چشم‌ها، گوش‌ها، صورت و پشت گردن محافظت کند. همچنین لباس‌های کیپ‌بافته و عینک آفتابی استاندارد با قابلیت حفاظت در برابر UV-A و UV-B نقش مهمی در کاهش آسیب‌های چشمی و پوستی دارند.

وی درباره استفاده از کرم‌های ضدآفتاب نیز گفت: برای نواحی از پوست که با لباس پوشانده نمی‌شوند، باید از کرم ضدآفتاب با طیف گسترده و حداقل SPF ۳۰ استفاده شود. این کرم‌ها نباید به‌عنوان ابزاری برای افزایش مدت قرار گرفتن در آفتاب تلقی شوند، زیرا هرچند می‌توانند شروع آفتاب‌سوختگی را به تأخیر بیندازند، اما قادر به مسدود کردن کامل اشعه UV نیستند.

به گفته فرهادی، ضدآفتاب باید به مقدار کافی استفاده و هر دو ساعت یک‌بار، به‌ ویژه پس از تعریق، شنا، بازی یا ورزش در فضای باز، تمدید شود.

وی در پایان با هشدار درباره استفاده از دستگاه‌های برنزه‌کننده پوست (سولاریم) تأکید کرد: این دستگاه‌ها میزان زیادی اشعه UV ساطع می‌کنند و ارتباط مستقیم و مشخصی میان استفاده از آنها و ابتلا به سرطان پوست وجود دارد؛ بنابراین باید از آنها پرهیز شود.

لینک کوتاه: https://armanetejarat.ir/?p=104066

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد. فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است. انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است. ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند. میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

مطالب مرتبط

مطالب بیشتر»

پر بیننده ترین

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 8 =