حذف دولت‌محوری؛ نسخه ای برای پر کردن شکاف مهارت و اشتغال فارغ التحصیلان |

    کد خبر: 103101
    1404/09/10 - 10:04
    6 بازدید

در واکنش به آمار تکان‌دهنده بیکاری ۴۰درصدی دانش‌آموختگان، معاون وزیر تعاون بر لزوم بازتعریف نقش دولت در آموزش عالی و حرکت به سوی ایجاد «دانشگاه‌های نسل چهارم» و «شرکت‌های دانشجویی» تأکید کرد تا فاصله بین علم و بازار کار پر شود.

حذف دولت‌محوری؛ نسخه ای برای پر کردن شکاف مهارت و اشتغال فارغ التحصیلان

اقتصادی

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم,بر اساس اظهارات معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وضعیت بیکاری در میان دانشجویان کشور به بحرانی ۴۰درصدی رسیده است. این آمار در حالی اعلام می‌شود که عملکرد کمی برنامه‌های آموزش مهارتی در سازمان فنی و حرفه ای  در نیمه اول سال ۱۴۰۴، از تحقق صد درصدی اهداف گذشته است. این تناقض آشکار، زنگ خطری جدی برای سیاست‌گذاران است که نشان می‌دهد تمرکز صرف بر کمیت آموزش، نتوانسته است پاسخگوی نیازهای واقعی بازار کار باشد.

 آمار متناقض؛ آموزش فراوان، اشتغال ناکافی

بحران بیکاری دانشجویی در ایران، یک پدیده چندوجهی است که آمارهای آن تصویری متناقض از عملکرد نظام آموزشی کشور ارائه می‌دهد. از یک سو، گزارش‌های رسمی از دستیابی به اهداف کمی آموزش مهارتی حکایت دارند و از سوی دیگر، نرخ بالای بیکاری فارغ‌التحصیلان، شکست این مدل آموزشی را به نمایش می‌گذارد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، غلامحسین محمدی، با اعلام رسمی آمار ۴۰درصد بیکاری در میان دانشجویان، پرده از عمق بحران برداشت. این آمار، که به نظر می‌رسد شامل دانشجویان فعلی و فارغ‌التحصیلان اخیر می‌شود، نشان‌دهنده یک عدم تعادل جدی در ورود نیروی کار به بازار است. این نرخ، بالاتر از نرخ بیکاری عمومی کشور است و وضعیت خاص قشر تحصیل‌کرده را برجسته می‌کند.

بیکاری در این سطح، پیامدهای اقتصادی و اجتماعی گسترده‌ای دارد، از جمله کاهش بهره‌وری ملی، هدر رفت سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در آموزش عالی و ایجاد نارضایتی اجتماعی.

در نگاه اول، آمارهای مربوط به آموزش‌های مهارتی خوشبینانه به نظر می‌رسند. طبق گزارش‌ها، در نیمه اول سال ۱۴۰۴، برنامه آموزش مهارتی با تحقق ۱۰۱درصدی اهداف تعیین‌شده، موفق به ارائه ۱۲۱۵۲۶۰نفر-ساعت آموزش شده است. این میزان آموزش، از نظر کمی، دستاورد قابل توجهی محسوب می‌شود.

با این حال، چالش اصلی زمانی نمایان می‌شود که این موفقیت کمی با نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان مقایسه می‌شود:نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان: علی‌رغم افزایش آموزش‌ها، نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان همچنان ۱۰.۶ درصد باقی مانده است.

این تفاوت فاحش نشان می‌دهد که کیفیت و محتوای آموزشی ارائه شده، به طور موثری نتوانسته است شکاف مهارتی بازار کار را پر کند. مشکل اصلی در “همخوانی” محتوای آموزشی با نیازهای به‌روز بازار کار است.

به گزارش تسنیم,این عدم همخوانی، صرفاً یک نارسایی داخلی نیست، بلکه تأثیری بر جایگاه بین‌المللی ایران در زمینه مهارت‌آموزی نیز دارد. این مسئله با رتبه ۱۳۶ جهانی ایران در مهارت‌آموزی فارغ‌التحصیلان تأیید می‌شود. رتبه‌های پایین در شاخص‌های بین‌المللی، نشان‌دهنده ضعف ساختاری در انطباق خروجی‌های آموزشی با استانداردهای جهانی و نیازهای صنایع نوین است.

معاون وزیر کار، محمدی، در سخنان خود، ریشه‌های این بحران را در عدم تعادل ساختاری و رویکرد دولت‌محور در آموزش‌های مهارتی شناسایی کرده و بر لزوم یک تغییر پارادایم به سمت یک “زیست‌بوم مهارتی” تأکید نموده است.

محمدی به صراحت اعلام کرد که آموزش مهارتی باید به صورت “زیست‌بومی” دیده شود. این رویکرد به جای تمرکز بر یک نهاد واحد، بر تعامل سه‌جانبه و هم‌افزایی سه ضلع اصلی زیر تأکید دارد:دولت: نقش سیاست‌گذار، تنظیم‌گر و فراهم‌کننده زیرساخت‌های اولیه.بازار (کارفرمایان و صنایع): تعیین‌کننده نیازهای واقعی و تقاضای مهارت.مهارت‌آموز (دانشجو/کارجو): مصرف‌کننده آموزش و نیروی کار نهایی.

این سه ضلع باید به گونه‌ای عمل کنند که “مهارت پایدار” برای نیروی کار ایجاد شود؛ مهارتی که نه تنها در کوتاه‌مدت منجر به اشتغال شود، بلکه قابلیت به‌روزرسانی و انطباق با تغییرات آتی بازار کار را نیز داشته باشد.

به گزارش تسنیم, یکی از مهم‌ترین انتقادات به سیستم فعلی، رویکرد صرفاً دولت‌محور در سازماندهی آموزش‌های مهارتی است. محمدی در این زمینه تصریح کرد که سازمان‌های توسعه‌ای (مانند سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای) باید نقش خود را محدود به مراحل اولیه کنند؛مرحله اول: فراهم‌سازی زیرساخت‌های اولیه آموزشی و استانداردسازی.مرحله دوم: واگذاری میدان به بخش خصوصی.

این بدان معناست که در فرآیندهای تولید محتوای درسی، برگزاری دوره‌های تخصصی و هدایت کارآموزان به سمت نیازهای خاص صنایع، بخش خصوصی و کارفرمایان باید نقش محوری‌تری ایفا کنند. رویکرد دولت باید از “تأمین‌کننده اصلی” به “تسهیل‌گر” تغییر یابد.

در پاسخ به آسیب‌های موجود در سیستم آموزش عالی سنتی، راهکاری برای پیوند “علم و مهارت” معرفی شد: ایجاد دانشگاه‌های کارآفرین و نسل چهارم. این نوع دانشگاه‌ها بر اساس مدل‌های نوین، تلاش می‌کنند تا از ظرفیت‌های دانشگاهی (تحقیق و توسعه) برای حل مسائل واقعی صنعت استفاده کنند.

ویژگی‌های مورد انتظار این دانشگاه‌ها شامل؛مبتنی بر پروژه: تمرکز بر پروژه‌هایی که مستقیماً توسط صنعت تعریف شده‌اند.ادغام پژوهش و اجرا: ایجاد شرکت‌های دانشجویی و استارت‌آپ‌ها درون محیط دانشگاه.تلفیق دانش نظری با مهارت‌های کاربردی: آموزش‌هایی که فارغ‌التحصیل را بلافاصله پس از فراغت، آماده کارآفرینی یا جذب در محیط‌های پیشرفته می‌کند.

بخش سوم: راهبردهای آینده برای خروج از بن‌بست

تحلیل‌های صورت گرفته توسط کارشناسان و مقامات، نقاط ضعف کلیدی در سیستم فعلی را شناسایی کرده‌اند که نیازمند اصلاحات فوری هستند. این نقاط ضعف، دلیل اصلی ناکارآمدی آموزش‌ها در تبدیل شدن به اشتغال پایدار است.

معاون وزیر، مشارکت کارفرمایان و اتخاذ رویکرد تقاضامحور را به عنوان راهگشای تحول آتی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای معرفی کرد.

بنابراین گزارش,بحران ۴۰درصدی بیکاری فارغ‌التحصیلان ایران، صرفاً یک چالش آماری نیست، بلکه یک معضل اقتصادی اجتماعی بنیادین است که ساختارهای آموزش عالی و فنی‌وحرفه‌ای کشور را به چالش می‌کشد. تداوم روند فعلی که بر کمیت آموزش متمرکز است و از نیازهای واقعی بازار کار فاصله دارد، منجر به هدر رفت منابع و افزایش نارضایتی‌های نیروی کار تحصیل‌کرده خواهد شد.

کلید حل این معضل پیچیده، گذار بنیادین از آموزش‌های مبتنی بر ظرفیت‌سنجی به سمت آموزش‌های مبتنی بر تقاضای واقعی بازار کار است.

این گذار نیازمند تقویت این موارد است. زیست‌بوم مهارت: با تمرکز بر نقش محوری بخش خصوصی و صنایع در تعریف محتوا و فرآیند آموزش.تغییر پارادایم دولت: حرکت از دولت مجری به دولت تسهیل‌گر و تنظیم‌گر.نوآوری در ساختار: توسعه دانشگاه‌های کارآفرین نسل چهارم که پیوند علم و کسب‌وکار را درونی‌سازی کرده‌اند.

تنها با همسوسازی دقیق خروجی‌های آموزشی با ورودی‌های بازار کار، می‌توان نرخ بیکاری دانشجویان را کاهش داده و اطمینان حاصل کرد که سرمایه‌گذاری‌های ملی در حوزه آموزش، به توسعه پایدار اقتصادی منجر خواهد شد.

انتهای پیام/

 
 
لینک کوتاه: https://armanetejarat.ir/?p=103101

خبرگزاری تسنیم یک خبرگزاری خصوصی در ایران است که ارتباط قوی با سپاه پاسداران دارد. این خبرگزاری در سال 1391 با مدیریت سید مجید قلی زاده آغاز بکار کرده است. مراسم افتتاح خبرگزاری تسنیم روز 22 آبان با حضور علی اکبر ولایتی دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی و سید محمد حسینی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار سوره حوزه هنری تهران برگزار شد. هدف از فعالیت این خبرگزاری در اساسنامه آن، بدین ترتیب شرح داده شده است: اطلاع‌رسانی و انتشار اخبار و تنویر افکار عمومی در راستای سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، پوشش خبری رخدادهای قوای سه‌گانه، افکارسنجی، ارزشیابی و انعکاس درخواست‌های آشکار و پنهان فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و هنری برای ارائه به مبادی تصمیم‌گیری، راه اندازی سایت و خبرگزاری با کسب مجوز از مراجع قانونی ذی‌صلاح و انجام فعالیتهای انتشاراتی. هدف راه‌اندازی این وبسایت خبری تسنیم، پوشش اخبار عربی اعلام شده است اما پوشش اخبار اقتصادی ایران مرتبط با همه حوزه‌های خبری شامل موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و بین‌المللی به همراه سایر زمینه‌ها اعم از بیداری اسلامی، فرهنگی، ورزشی، اخبار استانها، کاریکاتور، عکس، گرافیک، صوت و فیلم و ... نیز در دستور کار این خبرگزاری قرار دارد. تسنیم همواره استفاده از فناوری های روز اطلاع رسانی در دنیا و نیز مدیاهای مختلف بویژه صوت و تصویر را سرلوحه کار خود قرار داده و در راستای تحقق رسالت و اهدافش بهره گیری از ابزارهای مختلف رسانه‌ای را به نحو احسن به عمل می‌رساند. خبرگزاری تسنیم، فعالیت در دو حوزه کاری داخل و خارج کشور را جزو اهداف خود تعیین کرده و بر آن است تا اقدامات لازم جهت آگاهی بخشی و بصیرت افزایی در این دو حوزه را انجام دهد. در عرصه خارجی، واقعیت‌ها نشان می‌دهد که برخلاف تلاش های نظام سلطه برای جلوگیری از نفوذ و انتشار ماهیت و پیام‌های انقلاب اسلامی، تاثیرگذاری آن همچنان این انقلاب و اهداف آن سرمشق انقلابیون در نهضت بیداری اسلامی شده است و در جنگ نرم علیه ایران موفق عمل می‌کند. در شرایطی که انقلاب اسلامی ابتکار عمل را در عرصه جنگ نرم به دست گرفته است، رسانه‌های وفادار به انقلاب اسلامی بایستی دو وظیفه مهم و اساسی خود را به انجام رسانند: اول آنکه ماهیت، مولفه‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی را تبیین و تشریح نمایند. در این اقدام باید به نظام سیاسی مبتنی بر مردم سالاری دینی بیش از پیش پرداخته شود. مردم سالاری دینی باید به عنوان یک الگوی ویژه برای نظام لیبرال دموکراسی غربی معرفی شود که علیرغم همه موانع که بر سر راه وی بوده، توانسته است تا چهار دهه در مقابل زورگویی سلطه طلبان مقاومت کند و با این حال به دستاوردهای مهمی در حوزه‌های مختلف علم و فناوری نایل گردد. دوم آنکه، برای جلوگیری از خطر انحراف، اعوجاج، دگرگون وار نشان دادن اهداف، مقاصد و دستاوردهای انقلاب‌های مردمی در نهضت بیداری اسلامی توسط رسانه های نظام سلطه تلاش نماید. رسالت‌های خبرگزاری تسنیم در حوزه فعالیت خارج از کشور دو مورد فوق ذکر شده و در تلاش است تا در کنار سایر رسانه‌های انقلابی و وفادار، آرایش رسانه ای مستحکمی در برابر انحصار و سلطه امپریالیسم رسانه ای به وجود آورد و زبان گویای انقلاب اسلامی و انقلابیون مسلمان و آزادیخواه در تمام نقاط عالم باشد. در عرصه داخلی نیز، تسنیم وظیفه خود می‌داند تا همسو با اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی یکی در عرصه وسیع فرهنگی کشور، حضور موثر ایفا نماید و سایر رسانه‌های انقلابی را به منظور همکاری در این مسیر تشویق و هدایت نماید. تسنیم آگاه است که امپریالیسم رسانه ای غرب همواره با انجام اقداماتی تلاش دارد تا علیه افکار عمومی کشور هجمه وارد نماید و در این راستا فعالیت‌هایی جهت مهندسی و جابجایی حقایق در اذهان ملت مسلمان ایران، صورت می‌پذیرد. بنابراین شرایط کنونی ایجاب می کند تا رسانه های متعهد که آگاه و وفادار به اهداف و رسالت‌های انقلاب اسلامی هستند به عنوان سنگرهای دفاعی و سپر مقاومت در مقابل این هجمه‌ها ایجاد شده و فعالیت کنند تا بتوانند از آرمان‌های مقدس نظام اسلامی دفاع کنند و با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به هنگام و موثر، بصیرت افزایی را در جهت مصون سازی و عمق بخشی معنوی و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی، سرلوحه کار و تلاش خود قرار دهند. خبرگزاری تسنیم تلاش می‌کند تا رسالت اطلاع رسانی خود را با تکیه بر توان نیروی انسانی مجرب و توانمند در عرصه رسانه‌ای کشور به شایستگی انجام دهد و به عنوان مرکزی برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جبهه رسانه‌ای انقلاب اسلامی شناخته شود. تسنیم که به گفته رئیس سپاه محمدعلی جعفری یکی از رسانه‌های مؤمن و انقلابی است که در مقابله با توطئه‌های ضداسلامی و ضد بشری ستمگران وظیفه بسیار سنگینی دارد، در سانحه پرواز شماره ۹۵۲۵ ژرمن‌وینگز یک تن از نیروهای خود یعنی میلاد حجت‌الاسلامی در سمت خبرنگار را از دست داد. صاحب امتیاز خبرگزاری تسنیم «مؤسسه آتی‌سازان فرهنگ تسنیم» و مسئولیت مدیرعامل آن نیز برعهده سید مجید قلی‌زاده‌ قرار دارد. تسنیم موفق شده است تا چند پروانه حق تکثیر را با عنوان پروانه‌های کرییتیو کامنز (Creative Commons) دریافت کند و تمام محتواهای خود را با این پروانه در اختیار عموم مردم قرار دهد. این پروانه‌ها به تسنیم اجازه را می‌دهد تا اعلام کند چه حقوقی برای خودش محفوظ بماند، و چه حقوقی برای دریافت‌کننده اثر یا خالق‌های دیگر، باقی بماند. خبرگزاری تسنیم با شعار چشمه‌ی جوشان آگاهی بخشی از حضور پر رنگ در شبکه‌های اجتماعی مختلف نیز غافل نشده است و کانال خبرگزاری تسنیم را شکل داده است. تسنیم در سروش با نشانی، tasnimna@ در آی گپ با آیدی tasnimna@ در توییتر به ادرس Tasnimnews_Fa@ در آپارات tasnim.video@ در تلگرام با ایدی Tasnimnews@ و در اینستاگرام به نشانی tasnimnews_fa@ به فعالیت می‌پردازد و از این پتانسیل شبکه‌های اجتماعی نیز برای آگاهی بخشی استفاده می‌نماید. شما می‌توانید مهمترین اخبار تسنیم را از طریق دسترسی مستقیم در تهران و دیگر شهرهای ایران در اختیار داشته باشید، علاوه بر آن، میتوان برای دسترسی آسانتر به قیمت ارز و طلا و لیگ ایران و جهان از لینک‌های مستقیم استفاده نمایید. برروی وبسایت این خبرگزاری به نشانی اینترنتی تسنیم دات کام میتوان راه‌های ارتباطی مختلف را مشاهده نمود. کاربران می‌توانند با استفاده از تلفن گویا، فکس، تلفن تماس واحد روابط عمومی، پست الکترونیک و همچنین آدرس دفتر این خبرگزاری جهت برقراری ارتباط اقدام نمایند. وبسایت خبرگزاری تسنیم با بازدید میانگین بیش از 200 هزار کاربر علاوه بر پوشش اخبار در حوزه‌های مختلف به درج رپورتاژ و تبلیغات سایر کسب‌وکارها نیز می‌پردازد.

مطالب مرتبط

مطالب بیشتر»

پر بیننده ترین

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 11 =