گزارش یک تقلب/ «سوالات هوش کلامی و ریاضی که در یک همایش حل شد، دقیقا در آزمون هم آمده بود» |

    کد خبر: 83937
    1404/04/25 - 08:41
    2 بازدید

خانواده بعضی از داوطلبان آزمون سمپاد از تقلب در این آزمون به دلیل جنگ و خروج طراحان سوال از قرنطینه می‌‏گویند.

به گزارش خبرآنلاین، بعد از گزارش‌هایی که درباره تقلب در آزمون پنجاه‌ودومین آزمون دستیاری پزشکی در ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ منتشر شد، این بار نوبت به شائبه تقلب در آزمون استعدادهای درخشان رسید. خانواده تعدادی از دانش‌آموزان داوطلب مقطع هفتم سمپاد که در حوزه‌های غرب تهران در این آزمون شرکت کردند، می‌گویند مسئولان یک موسسه آموزشی و فرهنگی (نام این مدرسه به دلیل مسائل حقوقی نزد روزنامه محفوظ است) در همایشی که روز ۱۸ تیر برگزارکرده‌اند، تعدادی از سوالات هوش کلامی و ریاضی آزمون سمپاد را در اختیار دانش‌آموزان خود قرار می‌دهند. 

روزنامه هم میهن در گزارشی نوشت: آنها دلیل لو رفتن سوالات این آزمون را تاخیر در برگزاری آن به دلیل جنگ و خروج طراحان سوال از قرنطینه می‌دانند. خانواده‌هایی که در حوزه‌های مختلف آزمون داشتند، روایت مشابهی درباره این تقلب دارند، اما سازمان سمپاد می‌گوید مستنداتی که برای اثبات این تقلب ارائه شده کافی نیست. اسامی خانواده‌ها به درخواست خودشان در این گزارش حذف شده است. این موسسه مجموعه‌ای از مدارس غیردولتی دخترانه و پسرانه را درغرب تهران مدیریت و دوره‌هایی برای آزمون‌ سمپاد برگزار می‌کند و تا امروز در اطلاعیه‌ای تقلب در آزمون را تکذیب کرده است.

از روز پنجشنبه تا روز گذشته، خانواده این دانش‌آموزان علاوه بر پیگیری حضوری از سازمان استعدادهای درخشان و وزارت آموزش‌وپرورش، روبه‌روی ساختمان این وزارتخانه هم تجمع کرده و درخواست رسیدگی به این پرونده را مطرح کرده‌اند. روابط عمومی این مدرسه در واکنش به این موضوع در کانال تلگرامی خود بیانیه‌ای نوشته و اعلام کرد:«با توجه به انتشار مطالبی در برخی فضاهای مجازی و گروه‌های غیررسمی که در آن‌ها ادعا شده است این موسسه به سؤالات آزمون تیزهوشان دسترسی داشته لازم می‌دانیم با قاطعیت اعلام کنیم که این اتهامی بی‌اساس، کذب محض و کاملاً مردود است.

این موسسه همواره در چارچوب قوانین و ضوابط آموزش کشور فعالیت کرده و شأن حرفه‌ای، اخلاقی و آموزشی خود را بالاتر از آن می‌داند که در فرآیندهای رسمی و ملی همچون آزمون تیزهوشان، وارد اعمال غیرقانونی یا غیراخلاقی شود. بنابراین این تهمت ناروا را به‌شدت محکوم کرده و اعلام می‌کنیم که کلیه تماس‌ها، پیام‌ها و محتوایی که حاوی این ادعاهای کذب باشد، به‌دقت ثبت و مستند شده و از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد. همه افرادی که در هر بستر یا گروهی این ادعای خلاف واقع را مطرح یا بازنشر کرده‌اند، موظف به پاسخگویی در قبال گفته‌ها و رفتار خود هستند. این مؤسسه حق پیگیری حقوقی و قانونی را برای خود محفوظ می‌داند و هیچ‌گونه اغماضی در برابر چنین تهمت‌های بی‌پایه نخواهد داشت.»

خانم «س» مادر یکی از دانش‌آموزان همین موسسه آموزشی و فرهنگی است که به همایش روز ۱۸ تیر دعوت شد، اما در آن حضور پیدا نکرد. او می‌گوید: «از طرف مدرسه فرزندم با ما تماس گرفته و گفته شد قرار است همایشی در سه سانس برگزار شود و آقای«و» صحبت‌های انگیزشی داشته باشد. علاوه بر این راهکارهایی به دانش‌آموزان نشان می‌دهد که هم آنها نتیجه زحمات خود را ببینند و هم آمار قبولی بالا رود. این همایش در سه سانس ۸ تا ۱۰ صبح، ۱۱ تا ۱۳ ظهر و ۱۴ تا ۱۷ روز ۱۸ تیر برگزار شد، اما من به دلیل مشکلی که پیش آمد، نتوانستم فرزندم را به این همایش ببرم.»

او و تعدادی دیگر از خانواده‌ها که در حوزه‌های مختلف غرب تهران در آزمون مقطع هفتم سمپاد شرکت کردند، روز پنجشنبه و بعد از پایان آزمون، متوجه می‌شوند که این سوالات لو رفته است: «پس از برگزاری آزمون، دوستان دخترم به او گفته بودند در آن همایش موبایل‌ها را گرفته و مسئولانش گفته بودند که کسی حق نوشتن جزوه ندارد و نباید چیزی از سالن همایش بیرون برود.

علاوه بر این به دانش‌آموزان توصیه کرده بودند که گزینه‌ها را به ذهن بسپارند. یکی از دوستان دخترم گفته بود سوالات هوش کلامی و ریاضی که در این همایش حل شد، دقیقاً در آزمون هم آمده بود. یکی دیگر از دوستانش هم هر سه سانس همایش را شرکت کرده و جواب ۶۰ سوال را می‌دانست. فایل صوتی همه این گفته‌ها هم موجود است. در هرکدام از سانس‌های این همایش سوال‌های مختلفی حل شده و مشابه یکدیگر نبود.»

او توضیح می‌دهد که این مدرسه تقریباً از ۹۰ درصد از دانش‌آموزانش برای شرکت در این همایش دعوت کرده بود و بنیانگذار این مدرسه همراه با مدرس ادبیات آن، پاسخ سوالات را در اختیار دانش‌آموزان قرار دادند:«من این موضوع را از مدرسه پیگیری کردم، اما با پاسخ‌هایی توهین‌آمیز آن را تکذیب کردند و گفتند در این همایش اصلاً چنین سوالاتی مطرح نشده است. درحالی‌که ما فایل‌های صوتی این دانش‌آموزان را داریم، با این حال آن را نپذیرفتند. آنها ادعا کردند که فیلم همایش موجود است و سوالات مطرح شده، فقط مشابه سوالات آزمون بوده، درحالی‌که اگر فیلمی داشتند تا امروز آن را پخش می‌کردند.»

خانم «س» روز یکشنبه همراه تعدادی دیگر از خانواده‌ها برای ثبت شکایت به آموزش و پرورش مراجعه می‌کنند:«مسئولان سمپاد و آموزش‌وپرورش در پاسخ به پیگیری‌های ما گفتند رسیدگی می‌کنیم، اما در نهایت فکر نمی‌کنم که این پیگیری نتیجه‌ای داشته باشد. از برخی از والدین مستندانی دریافت و پرونده‌ای برای آن تشکیل شد با این حال نگفتند که اگر این تقلب ثابت شود دوباره آزمون را برگزار می‌کنند یا خیر؟ اصلاً پیگیری نمی‌کنند که تقلب شده و انگار برایشان محرز شده که این اتفاق رخ نداده است. حتی نمی‌خواهند از خود دانش‌آموزان سوالی درباره این همایش بپرسند. سوالات این آزمون سراسری است و فقط بچه‌های مدارس و آموزشگاه این موسسه به این سوالات دسترسی داشته‌اند.»

درخواست خانواده‌ دانش‌آموزان برگزاری دوباره آزمون یا حذف دانش‌آموزانی است که در آن همایش شرکت کرده‌اند. علاوه بر این آنها خواستار ملاک قرار نگرفتن نمره بخش‌های لو رفته این آزمون و چک کردن دوربین‌های سالن همایش را دارند.  خانم «س» می‌گوید در هر سانس از این همایش حداقل ۸۰ دانش‌آموز شرکت کردند و این یعنی حداقل حدود ۲۴۰ نفر از این سوالات با خبر بودند. 

خروج طراحان آزمون از قرنطینه 

مادر یکی دیگر از دانش‌آموزان که در یکی از حوزه‌های منطقه ۲ در آزمون روز پنجشنبه شرکت کرد، روایت مشابهی دارد:«بعد از آزمون، تعدادی از دانش‌آموزان همان مدرسه که در این حوزه حضور داشتند، گفته بودند آزمون بسیار آسان و تکراری بود و سوالات آن روز گذشته برایشان حل شده بود. بعد از پیگیری دیگر این ماجرا از والدین دیگر متوجه شدیم که روز قبل برای آنها همایشی برگزار شده و ۳۵ سوال هوش کلامی و ریاضی برایشان حل شده است. در حوزه‌های جنت‌آباد، اکباتان، کریمه اهل بیت و محمدمنتظری برخی از دانش‌آموزان همان مدرسه گفته‌اند در آن همایش سوالات بخش هوش کلامی برایشان حل شده است.»

مادر این دانش‌آموز هم روایت‌های خانواده‌های دیگر را درباره همان همایش شنیده است. او می‌گوید:«به والدین گفته بودند این همایش برای دانش‌آموزان مفید است و می‌تواند در قبولی در آزمون موثر باشد. به آنها گفته بودند در این همایش موبایل و کاغذ و خودکار نیاورید. حتی یادداشت یکی از بچه‌ها را هم دم در سالن از او گرفته بودند و اجازه ندادند چیزی از آن جلسه بیرون بیاید.

خانواده‌های دانش‌آموزانی که در این همایش بودند هم اصلاً حاضر به صحبت نبودند. در این همایش ۱۶ سوال هوش کلامی و تعدادی سوال هم از هوش ریاضی دفترچه اول حل شده است. دختر من دوسال تمام برای این آزمون درس خواند. دانش‌آموزان در صورت قبولی در این آزمون می‌توانند سه اولویت برای انتخاب مدرسه خود داشته باشند و برخی از این مدارس بیشتر مورد نظر خانواده‌هاست. با این تقلب ظرفیت مدارس مورد نظر پر می‌شود و جایی برای دانش‌آموزان دیگر باقی نمی‌ماند.»

او توضیح می‌دهد که مدرسه مورد نظر در پاسخ به این موضوع، فقط به انتشار یک متن تهدیدآمیز و تکذیب اکتفا کرده است: «من همراه تعدادی از خانواده‌ها به آموزش و پرورش هم مراجعه کردیم و فعلاً فقط گزارش‌ها را دریافت می‌کنند.»

تاریخ اولیه برگزاری این آزمون ۲۹ خرداد امسال بود اما به دلیل وقوع جنگ، به تاخیر افتاد و حالا والدین دانش‌آموزان تاکید می‌کنند که خروج طراحان سوال از قرنطینه، دلیل لو رفتن سوالات است:«روی برگه‌های آزمون روز پنجشنبه، تاریخ ۲۹ خرداد نوشته شده بود؛ درحالی‌که بعد از آغاز جنگ،‌آزمون به تعویق افتاد و به همین دلیل طراحان سوال از قرنطینه بیرون آمدند و ما هم تصور می‌کنیم دلیل لو رفتن سوالات همین است.

چهار روز قبل از ۲۹ خرداد، اعلام شد که امکان برگزاری آزمون وجود ندارد و قطعاً تا آخر تیرماه آزمونی برگزار نمی‌شود اما بعد از آتش‌بس زمان جدید آزمون را ۱۹ تیر اعلام کردند. سال ۹۹ هم به دلیل کرونا آزمون به تعویق افتاد و همین مشکل دوباره پیش آمد و سوالات لو رفت.» خانواده‌ها می‌گویند فیلمی از دانش‌آموزانی که درباره سوالات این همایش صحبت می‌کنند وجود دارد، اما به توصیه آموزش و پرورش امکان انتشار آن را ندارند. 

نامه‌نگاری با آموزش‌پرورش 

خانم «ک» مادر یکی دیگر از دانش‌آموزان هم روایت مشابهی دارد و با دانش‌آموزانی در حوزه امتحانی جنت‌آباد شمالی روبه‌رو شده است که از مشابه بودن سوالات گفته‌اند. پیگیری از خانواده‌های دیگر آنها را به همایش روز ۱۸ تیر رساند که به گفته خانواده‌ها آنلاین هم برگزار نشده و فقط حضوری بوده است. 

او می‌گوید بعد از اینکه در جریان این موضوع قرار گرفتند، همراه با گروهی از والدین نامه‌ای برای بازرسی سمپاد و آموزش و پرورش و بیت رهبری و ریاست‌جمهوری نوشته شد:«دانش‌آموزانی که در این همایش شرکت کردند، از سمت خود آن موسسه انتخاب شده بودند. با توجه به اینکه شب قبل از آزمون، زمان استراحت دانش‌آموزان است، بسیاری از آنها در این همایش شرکت نکردند و آنهایی که در آن حضور پیدا کردند، در همان همایش متوجه شدند که قرار است سوالات در اختیارشان قرار گیرد. این موسسه برای سمپاد هم دوره‌هایی دارد و والدین از دوره‌هایش راضی بودند، اما کاری کرد که حق دانش‌آموزان دیگر ضایع شد.مسئولان بابت شکایات و نامه‌ها قول داده‌اند که حتماً پیگیری کنند اما هنوز نتیجه‌ای اعلام نشده است.»

خانم «ک» توضیح می‌دهد که پسرش از اول تیرماه ۱۴۰۲ تا ۱۸ تیرماه ۱۴۰۴ برای شرکت در آزمون سمپاد مطالعه می‌کرد و مبلغی بیش از ۵۰ میلیون تومان برای دوره‌های آموزشی و کتاب و آزمون هزینه کرده است: «او حتی در تعطیلات عید و شرایط جنگی هم به درس خواندن ادامه داد. ما هرروز همراه هم از ساعت ۸ صبح تا ۷ شب درس می‌خواندیم تا فرزندم بتواند در این آزمون پذیرفته شود.»

بعد از انتشار خبر لو رفتن سوالات این آزمون، یک گروهی تلگرامی با حدود دوهزار عضو برای پیگیری این موضوع به راه افتاد و تعدادی والدین داوطلبان این آزمون، به نمایندگی از آنها نامه‌ای را خطاب به وزیر آموزش و پرورش نوشته و از او درخواست کرده‌اند که این موضوع به سرعت توسط این وزارتخانه بررسی شود. در متن این نامه نوشته شده است:«آزمون مدارس استعدادهای درخشان روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۴/۰۴/۱۹ به دلیل شرایط خاص کشور، بعد از حدود یک ماه تأخیر برگزارشد، اما متاسفانه ادعا شده است که روز قبل از آزمون سوالات هوش کلامی و بخشی از سوالات هوش ریاضی توسط یکی از موسسات در اختیار تعدادی از دانش‌آموزان (حدود ۱۲۰ نفر) قرار گرفته است.

روز سه‌شنبه مورخ ۱۴۰۴/۰۴/۱۷ به صورت ناگهانی و بدون اعلام قبلی با والدین تعدادی از دانش‌آموزانی که شرایط تحصیلی بهتری از بقیه داشتند، تماس گرفته و از آنها درخواست می‌شود که حتماً روز چهارشنبه ساعت ۸ صبح برای دختران و ساعت ۵ عصر برای پسران در همایشی در محل دبیرستانی در محله چیتگر بدون همراه داشتن جزوه و وسایل الکترونیکی، شرکت کنند.

برخی از والدین که به دلایل مختلف موفق به شرکت در این همایش نشدند تماس‌های این موسسه را تایید کردند؛ به‌ گونه‌ای که برای شرکت فرزندان این والدین نیز اصرار زیادی صورت گرفته است. نکته قابل تامل این است که موسسه مذکور اجازه شرکت آنلاین را نیز به غایبان نداده است. ادعا می‌شود که در این همایش تعدادی سوال حدود ۳۵ سوال شامل سوالات هوش کلامی و هوش ریاضی، توسط دو نفر از استادان این موسسه برای دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این همایش حل می‌شود.

در روز آزمون حداقل در پنج حوزه امتحانی مدرسه جابرابن حیان حوزه دبیرستان محمد منتظری در مجتمع گیشا، حوزه مهدوی حوزه کریمه اهل بیت (س) و حوزه مدرسه شهید باقری در جنت‌آباد شمالی، دانش‌آموزان این موسسه بعد از اتمام امتحان اظهار کرده‌اند که سوالات هوش کلامی مشابه سوالاتی بود که روز چهارشنبه در همایش این دبیرستان حل شده است. متاسفانه به نظر می‌رسد ادعاهای مطرح شده بسیار جدی است؛ به‌طوری که هیچکدام از والدین دانش‌آموزانی که در این همایش شرکت کردند، موضوع را تکذیب نکرده و تایید کرده‌اند که در این همایش سوالاتی تحت عنوان تیپ سوالات احتمالی حل شده است، اما از پاسخگویی بیشتر در این زمینه خودداری کرده و تنها به این نکته اکتفا کردند که تمایل ندارند دچار حاشیه و دردسر شوند.

بسیاری از والدین به مدت دو سال و حتی بیشتر برای آمادگی و موفقیت در این آزمون تلاش کردند و در شرایط فعلی به شدت نگران بی‌عدالتی و تضییع حقوق فرزندان خود هستند. در مواردی نیز این اضطراب و نگرانی به بچه‌ها منتقل شده است. ما امضاکنندگان این نامه به نمایندگی از حداقل ۱۲۰۰ نفر از جنابعالی عاجزانه درخواست داریم با توجه به شرایط خطیر و در حال حاضر دستور فوری موضوع را به سرعت بررسی کنید و با خاطی یا خاطیان احتمالی برخورد مقتضی و قانونی صورت بگیرد.» علاوه بر نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌های حضوری خانواده‌ها، روز گذشته هم تعدادی از خانواده‌های این دانش‌آموزان روبه‌روی وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند و درخواست رسیدگی به شائبه این تقلب را داشتند و تنها حراست وزارتخانه به آنها وعده پیگیری داده است. 

سمپاد: دلایل قابل استناد نیست

در آزمون روز پنجشنبه ورود به مدارس استعدادهای درخشان ۲۵۲ هزار و ۷۳۷ نفر داوطلب مقطع هفتم و ۳۷۱ هزار و ۱۵۱ نفر تعداد داوطلب مقطع دهم شرکت کردند و برای مقطع هفتم  ۱۵۳۳ حوزه، برای مقطع دهم ۲۰۳۴ حوزه در نظر گرفته شده بود و ۱۲۳۸ حوزه هم مشترک بود.  

حمیدرضا قلخانی، کارشناس روابط عمومی سازمان سمپاد به هم‌میهن می‌گوید تا امروز هیچ دلیل متقن و محکمه‌پسند و مستندی درباره تقلب در آزمون مقطع هفتم ارائه نشده است: «با وجود اینکه مستندات، محکمه‌پسند نبود، وزارت آموزش و پرورش و سازمان سمپاد  به دلیل نگرانی خانواده‌ها در حال بررسی این موضوع و جمع‌آوری مستندات‌اند. برخی از والدین نقل‌قول‌هایی از دانش‌آموزان را به عنوان مستند مطرح می‌کنند که برای ما قابل استناد نیست. در فضای مجازی هم عده‌ای از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند و روی آن مانور می‌دهند.» 

۴۷۲۳۶

لینک کوتاه: https://armanetejarat.ir/?p=83937

درباره خبرآنلاین خبرآنلاین که کار خود را از سال ۱۳۸۷ شروع کرده است تلاش دارد آخرین تحلیل‌ها و گزارش‌ها از مهم‌ترین اتفاقات روز ایران و جهان را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.مشی رسانه‌ای: مشی رسانه‌ای این خبرگزاری، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند. این مجموعه رسانه‌ای خود را در امر اطلاع‌رسانی مستقل می‌داند و در چارچوب قوانین نظام جمهوری اسلامی و تعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام راحل و شهیدان انقلاب، از درغلتیدن به تمایلات حزبی و جناحی پرهیز دارد. این مجموعه اما نقد و تحلیل کارشناسانه دستگاه‌ها، عملکرد مسئولان و احزاب را وظیفه ذاتی خود می‌پندارد و آن را با هدف ارتقای دانایی جامعه، حق پرسشگری شهروندان و وظیفه پاسخگویی مسئولان با جدیت دنبال می‌کند. تحریریه خبرآنلاین همچنین با بهره‌مندی از همکاران حرفه‌ای و با سابقه می‌کوشد عرصه‌های جدیدی در اطلاع‌رسانی بهنگام و شفاف بجوید و بگشاید.صورت‌بندی خبرآنلاین: صاحب امتیاز: علیرضا معزی مدیرمسئول: حسن لاسجردی شورای سردبیری: حسن لاسجردی . محمدرضا نوروزپور . فرهاد عشوندی . محمود ظهیرالدینی. داوود محمدی.سردبیر شبکه‌های اجتماعی: پایش: محمدباقر تهرانی ادمین: پوریا شاکریتحریریه: سیاست: فاطمه استیری اقتصاد: زهرا علی‌اکبری فرهنگ: حسین قره جامعه: مستوره برادران‌نصیری بین‌الملل: ابوالفضل خدایی ورزش: مرتضی رضایی چند رسانه‌ای: نوید صرافمرامنامه اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری خبرآنلاین اعضای تحریریه «خبرآنلاین»، اعم از خبرنگاران، نویسندگان، عکاسان، دبیران و سردبیران، مجموعه اصول و معیارهای اخلاقی حرفه‌ای را با توجه به استانداردهای ‌این حرفه، به عنوان اصول اخلاقی خویش تلقی می‌کنند و رعایت آن را به عنوان مبانی مشترک حرفه‌ای وظیفه خود می‌دانند. این مرامنامه مقررات اداری یا مسائل انضباطی خبرآنلاین نیست، بلکه تنها اصول اخلاقی را تبیین می‌کند که روزنامه‌نگاران خبرآنلاین با رعایت آن، استقلال، اعتبار و درستکاری رسانه و مسئولیت‌ها و تحقق وظایف خود را تضمین می‌کنند. علاوه بر این، قانون مطبوعات و سایر قوانین مرتبط با فعالیت‌های رسانه‌ای نصب العین خبرآنلاین است. ۱. وظیفه آگاهی‌بخشی در راس وظایف حرفه روزنامه‌نگاری قرار گرفته است. انصاف و بی‌غرضی روزنامه‌نگار، خودداری وی از تبلیغ سیاسی و بازرگانی و مقاومت در برابر دیگر کانون‌های فشار، اصل خدشه‌ناپذیر روزنامه‌نگاران فعال در خبرآنلاین است. ۲. «خبرآنلاین» خود را متعهد می‌داند که با رعایت مفاد مرامنامه اخلاقی کلیه آحاد جامعه را مخاطب خود بداند و همواره در چارچوب قانون اساسی به اصول دینی و معتقدات مذهبی و آداب و سنن گروه‌های مختلف قومی و فرهنگی، احترام بگذارد. ۳. روزنامه‌نگاران خبرآنلاین در انجام وظایف حرفه‌ای خویش نه تنها در برابر صاحبان و مدیران موسسه بلکه در برابر خوانندگان و منافع و مصالح جامعه مسئولیت دارند.‌ این مسئولیت اجتماعی‌ ایجاب می‌کند اطلاعات کامل و به روز برای عموم با حفظ آزادی اطلاعات به منظور احقاق حق دسترسی به اطلاعات ارائه شود. ۴. وظیفه کسانی که وقایع مربوط به هر موضوع را شرح می‌دهند یا تفسیر می‌کنند این است که دانش لازم را درباره آن موضوع به نحوی که گزارش‌دهی و تفسیر به صورت دقیق و منصفانه امکان‌پذیر باشد کسب کنند. ۵. رسالت اجتماعی حرفه روزنامه‌نگاری‌ ایجاب می‌کند که روزنامه‌نگار همیشه در خدمت کشف و بیان حقیقت باشد. به موجب ‌این اصل، «خبرآنلاین» خود را متعهد می‌داند تا حد ممکن آنچه را که به راستی روی داده است و در آن شائبه دروغ راه ندارد، منعکس کند. ۶. روزنامه‌نگاران «خبرانلاین» خود را موظف می‌دانند در صورت ارتکاب به اشتباه، هرچه سریع‌تر آن را اصلاح کنند. اگر چه کار روزنامه‌نگاری با سرعت عمل همراه است،‌ این الزام نباید مانع کوشش و جست‌وجو برای پی‌بردن به صحت و سقم اطلاعات شود. همچنین بروز هر اشتباهی را به سرعت اطلاع می‌دهند و آن را در روزنامه تصحیح می‌کنند. ۷. خبرنگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» بدون دخالت در ماجرا یا پیش‌فرض‌های خود، خبر و گزارش را تهیه و تنظیم می‌کنند. در عین حال «بی‌طرفی» به معنی بی‌نظر بودن «خبرآنلاین» و نویسندگان آن در قبال رویدادها نیست و روزنامه‌نگاران نظرات خود را در مقالاتی که تفسیر و تحلیلشان از مسائل است، بیان می‌کنند. ۸. روزنامه‌نگاران فعال در «خبرآنلاین» در انتشار مصاحبه‌های اختصاصی به حقوق مصاحبه‌شونده خود احترام می‌گذارند و متن تنظیمی مصاحبه را با رعایت حداکثر امانت‌داری منتشر می‌کنند. ضمنا در صورت درخواست مصاحبه‌شونده، ‌متن نهایی را به نظر او می‌رسانند و اصلاحات مورد نظر را اعمال و حتی در صورت انصراف وی از انتشار مصاحبه خودداری می‌کنند. ۹. به منظور رعایت حقوق مادی و معنوی خالقان و صاحبان آثار، خبرنگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» حاصل کار دیگران را بدون ذکر منبع و در صورت لزوم کسب اجازه، باز انتشار نمی‌کنند. امضای یک روزنامه‌نگار تنها پای مطلبی قرار می‌گیرد که حاصل کار خود اوست. هرگونه سرقت ادبی، مخدوش ساختن متن‌ها، تصاویر، اسناد و نیز حذف اطلاعات اساسی مربوط به رویدادها نزد روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» مذموم و مطرود است. ۱۰. حریم خصوصی افراد محترم است و نباید بدون اجازه به آن وارد شد. روزنامه‌نگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» با توجه خاص به حیثیت شخصی و زندگی خصوصی افراد، از تمامی مواردی که ممکن است با انتشار مطلب یا خبر آن به حیثیت افراد لطمه وارد آورد، اکیدا پرهیز می‌کنند. ۱۱. روزنامه‌نگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» ادبیات پالوده و قلم متین را از مهم‌ترین ویژگی‌های خود می‌دانند و از لحن گزنده یا کلمات توهین‌آمیز علیه هیچ شخص یا نهادی، چه در خبر یا گزارش و چه در نظر، استفاده نمی‌کنند. ۱۲. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» به طور مخفیانه از دوربین، میکروفن و یا دستگاه‌های ضبط صوت استفاده نخواهند کرد، مگر در زمانی که حق قانونی روزنامه‌نگار است، اما آشکارسازی لوازم فوق برای او مخاطره‌آمیز باشد. ۱۳. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» برای کسب خبر، صریحا خود را روزنامه‌نگار معرفی می‌کنند و هرگز همچون کارآگاه یا جاسوس عمل نمی‌کنند. آنان همچنین از تحت فشار قرار دادن افراد برای کسب خبر پرهیز می‌کنند. ۱۴. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» ضمن وقوف به آزادی خبر، تفسیر و انتقاد، می‌توانند از افشای منبع اطلاعات به جز صراحتی که قانون مطبوعات دارد (دستور مقام قضایی) خودداری کنند. محرمانه نگاه داشتن هویت منابعی که «خبرانلاین» نمی‌خواهد شناخته شوند، نافی ‌این اصل نیست که منابع خبری، جز در موارد استثنایی، باید به روشن‌ترین وجه معرفی شوند. از سوی دیگر ممکن است ناشناس ماندن اظهارکننده یک مطلب برای او فرصتی غیرمنصفانه فراهم آورد تا علیه دیگران سخن بگوید. در این صورت «خبرآنلاین» از انتشار اظهارات علیه دیگران توسط منبعی که نامش فاش نشود، پرهیز می‌کند. ۱۵. اولین و مهم‌ترین دغدغه روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین»، تلاش در جهت ارتقای سطح کیفی وکمی مطالب «خبرآنلاین» است.‌ این بدان معناست که توفیق «خبرآنلاین» در تهیه و انتشار اخبار و گزارش‌های دست اول نتیجه تلاش‌های بی‌وقفه روزنامه‌نگاران آن است. ۱۶. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» به حق دسترسی به مطالب، اخبار و گزارش‌های جمع‌آوری شده واقفند و پیش از انتشار مطالب تهیه شده مبادرت به فروش، واگذاری و افشای بخشی یا تمام آن مطلب به افراد خارج از خبرآنلاین علی‌الخصوص رسانه های رقیب، دوستان و وابستگان نزدیک خود نخواهند کرد. آنان با آگاهی کامل از خط‌مشی و سیاست‌های کلی روزنامه، متعهدانه و وفادارانه در جهت پیشبرد ‌این اهداف گام برمی‌دارند. ۱۷. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» نام و عنوان «خبرآنلاین» را مورد استفاده شخصی قرار نمی‌دهند. آنان کارت‌های خبرنگاری خود را تنها در مواقع کسب خبر و امور مرتبط با حرفه خود یا ورود به سازمان‌های دولتی یا خصوصی به کار می‌گیرند. ۱۸. اظهارنظر نسبت به شخصیت‌های مورد توجه مخاطبان از جمله هنرمندان و ورزشکاران در قالب گفت‌وگو و یا نوشته از سوی روزنامه‌نگاران نباید کیفیت محتوا را تا سرحد نشریات زرد پایین آورد. ۱۹. از آنجا که کسب اخبار دست اول و انتشار آن یکی از ویژگی‌های بارز رسانه‌هاست و ‌این فرآیند منجر به جذب مخاطب بیشتر برای یک رسانه می‌شود، روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین»، تمامی رسانه‌های خبری دیگر اعم از رسانه‌های چاپی، الکترونیکی، تصویری و صوتی را که در جهت تضاد و یا حتی همسو با رسانه خود هستند رقیب حرفه‌ای می‌انگارند و بر ‌این اساس، همکاری و فعالیت با آنان (در هر سطحی) را بدون مشورت و صلاحدید حوزه سردبیری، مغایر با تعهدات اخلاقی و حرفه‌ای می‌دانند. ۲۰. ارائه هرگونه اطلاعات محرمانه داخلی و اداری خبرآنلاین مغایر با وجدان و مسئولیت اخلاقی و حرفه‌ای روزنامه‌نگاران در قبال مجموعه خبرآنلاین است. ۲۱. داشتن صفحات شخصی در فضای مجازی حق مسلم هر فرد است. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» نیز ازاین قاعده مستثنی نیستند. مهم نیست که تا چه میزان تلاش می‌کنند مطالبشان متمایز از مطالب موجود در خبرآنلاین باشد؛ بلکه نکته‌ اینجاست که به‌ هر حال مخاطبان، آنها را به عنوان روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» می‌شناسند و دیدگاه‌ها و نظراتشان را مرتبط با خط‌مشی آن تلقی می‌کنند. با علم به‌ این موضوع، روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» هرگونه فعالیت مجازی، حضور در شبکه های اجتماعی و یا مصاحبه و سخنرانی بدون در نظر گرفتن صلاحدید خبرآنلاین را مغایر با وجدان اخلاقی و حرفه‌ای خود می‌دانند. ۲۲. روزنامه‌نگاران فعال در «خبرآنلاین» از نوشتن در مورد مسائلی که نفع مستقیم مادی برای آنها و وابستگانشان دارند، پرهیز می‌کنند. از اطلاعاتی که به واسطه شغلشان به دست می‌آورند برای کسب منافع مالی و اقتصادی استفاده نمی‌کنند و این اطلاعات را به‌ این منظور در اختیار بستگان یا دوستانشان قرار نمی‌دهند. ۲۳. هرگونه مشارکت و همکاری تعهدآور با سازمان‌های حوزه فعالیت خود (اعم از استخدام، همکاری پاره‌وقت، انجام پروژه‌های مشترک و ارائه مشاوره و غیره) از نظر روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» مورد پذیرش نیست. چرا که ‌این نوع وابستگی‌ها به سازمان‌هایی که تحت پوشش خبری ‌این رسانه قرار دارند، بدون شک دیدگاه‌ها و نظرات روزنامه‌نگاران را به مرور زمان تحت‌ تاثیر خود قرار می‌دهد و از بازده کاری آنان می‌کاهد. ۲۴. روزنامه‌نگاران فعال در «خبرآنلاین» در مورد پذیرش هدایایی که از طرف اشخاص یا سازمان‌ها و نهادها ارائه می‌شود احتیاط می‌کنند. هر هدیه‌ای که ‌این شائبه را به وجود ‌آورد که در قبال آن انتظار همدلی به هنگام تهیه مطلب وجود دارد فورا پس داده می‌شود. اگر به روزنامه‌نگاری مستقیما پیشنهاد همکاری در قبال دریافت هدیه ارائه شد، موضوع را به مدیران مجموعه اطلاع می‌دهد و چنین موضوعی ممکن است بنا به صلاحدید سردبیر به اطلاع خوانندگان برسد. در عین حال روزنامه‌نگاران فعال در «خبرانلاین» هدایای ارزان‌قیمتی را که با «حسن نیت» ارائه می‌شود با احترام می‌پذیرند. هدایای گران‌تر را محترمانه باز می‌گردانند یا در اختیار روزنامه قرار می‌دهند تا به مصارف عمومی برسد. جوایز و هدایای بزرگداشت رسمی روزنامه‌نگاری از ‌این قاعده مستثنی است. ۲۵. روزنامه‌نگاران فعال « خبرآنلاین» سفرهایی را که هزینه آن به عهده سازمان و نهاد خاصی است قبول نمی‌کنند مگر با اجازه روزنامه و در صورت مهم بودن اطلاعاتی که قرار است در سفر جمع‌آوری شود.تبیین مواضع خبرگزاری «خبرآنلاین»: چگونه اصولگرایانی هستیم؟ با توجه به دوقطبی موجود ،‌ ما به اصولگرایان تعلق داریم و بدیهی است به اصول مشترک، باورمند و ملتزمیم که به دلیل رعایت اختصار از شرح آن صرف نظر می شود . آن چه در زیر می آید ما را از سایر جریان ها بویژه جریان غیر اصولگرایی متمایز می سازد؛ در عین حال با عنایت به گستردگی طیف اصولگرایی ، به برخی تفاوت برداشت های ما با سایر عزیزانی که در این طیف تعریف می شوند اشاره شده است: ۱. اصول مشترک جبهه اصولگرایان اعتقاد و التزام به اسلام ، انقلاب ، نظام ، امام و رهبری است. هر جریان یا فردی که به این اصول واقعا معتقد و ملتزم باشد و قرائت او از این اصول براساس قرائت رهبری باشد ، اصولگراست ، هر چند درسایر مسائل دارای سلوک، نظرات و سلیقه های متفاوتی باشد . به عبارت بهتر ، نقطه کانونی همه اصولگرایان، بینش واحد است و تمایزات آنها فقط در روش و منش نمود می یابد. ۲. پرده پوشی وکتمان انتقاد به همه دستگاه های کشور را، حتی آنهایی که توسط اصولگرایان اداره می شوند روا نمی دانیم و تمجیدات بی مبنا را ‌مصداق تعصب جاهلی قلمداد می کنیم. ۳. اتکای برخی سیاسیون به رسانه های فارسی زبان بیگانه علاوه برآن که نوعی توهین به رسانه های داخلی قلمداد می شود ،‌ مصداق حدیث خانواده را نزد غیربردن است. نباید فراموش کنیم اساس تاسیس رسانه های فارسی زبان توسط دولت های مخالف ایران ، فعالیت حرفه ای نیست و بنابراین یک عنصر هوشمند و دلسوز منافع ملی، تحت هیچ شرایطی، حتی بی مهری عامدانه ، بازیچه نمی شود و در این دام نمی افتد. ۴. معتقدیم می توان با افراد و افکارمخالف بود و مرزبندی داشت ولی در عین حال آنان را محترم شمرد. ادبیات دور از ادب را نشانه صراحت یا انقلابی گری نمی دانیم. ۵. بسنده کردن به افراد همجور را نوعی تعصب قبیله ای می شماریم که ضمنا کیان کشور را نیز به مخاطره افکند. بر همین منوال با خط کشی های سیاه و سفیدکه به رادیکالیسم دامن می زند موافق نیستیم. خود و هم مسلکان جناح متبوع را مصداق تام دیانت، حقیقت،‌ سلامت، ولایت، صداقت، خدمتگزاری،‌ انقلابی گری و حافظ ارزشها نمی دانیم تا به تبع آن هر کسی را که مثل ما فکر نمی کند جرثومه لاابالی گری ، فساد، خیانت و بطلان بنامیم. ۶. تقسیم بندی های کور و بدون مبنا سبب می شود کشور را از ظرفیت انسانی انقلاب محروم کنیم. به عبارت بهتر عدم استفاده از توانایی مدیرانی در درون خانواده بزرگ انقلاب که برای تربیت آنان، هزینه شده است علاوه برآن که انسجام و همدلی را به تاخیر می اندازد و تخم کینه را می پروراند به پیشرفت کشور نیز آسیب می رساند و الگوی خوبی در مصرف نیروی انسانی نیست. این سخن به معنای آن نیست که جناح مستقر ، مصادر کلیدی و راهبردی را در اختیار رقیب قرار دهد و یا سیاستگذاری های مهم به مدیرانی سپرده شود که با جریان غالب ، همسو نیستند و یا از ارزشهای محوری نظام کوتاه می آیند بلکه به معنای آن است که از تجربیات و مهارت های آنان در جایگاه های غیرحساس استفاده شود تا ضمنا با امید به طلوع دوباره به نشاط فضای اجتماعی و مدیریتی کشور مدد رساند نه آن که هرکس از مانیست ، به طورکل از صفحه و صحنه مدیریتی کشور حذف شود. سیاست اصولی و راهبردی «جذب حداکثری ، دفع حداقلی » ضمنا به حفظ مدیران کشور در داخل نظام کمک می کند و مانع از «گریز از مرکز» می شود. ۷. انتقاد درآموزه های دینی ، حق و بلکه وظیفه امت برحاکمان است و درجهان معاصر نیز از حقوق شهروندی قلمداد می شود . طبیعی است که انتقاد در رسانه ها جلوه بیشتری می یابد و از همین رو یکی از کارکردهای محوری رسانه ها ، ‌انتقاد دانسته می شود و لذا در قانون مطبوعات نیز به رسمیت شناخته شده است. همه مدیران ، مطابق خطابه های معمولشان ، طرفدار نقدند ! اما بسیاری از آنان ، بلافاصله با قید «سازنده» هر نقدی را که به مذاقشان خوش نیاید مشمول انتقاد غیرسازنده یا مخرب می دانند . ازدیدگاه بسیاری از مدیران،‌ نقد یعنی قربان صدقه رفتن در مطلع کلام و سپس بیان فهرست کامل محاسن فرد یا کار ، و احتیاطا" چند جمله کوتاه و البته غیرمهم در بیان کاستی ها؛ آن هم موضوعاتی کاملا فرعی و پیش افتاده که پاسخ های «افکار عمومی راضی کن» از قبل در چنته منقود آماده باشد. کم تحملی مدیران کشور نسبت به انتقاد- که متاسفانه برخاسته از فرهنگ عمومی ماست - به زیان کیان کشور است ، ضمن آن که مساوی دانستن هر انتقاد به یک فرد یا دستگاه را مساوی انتقاد به کلیت نظام دانستن ، بهانه ای برای فرار از لوازم مسئولیت پذیری است . اگرچه انتقاد نباید توهین آمیز باشد اما گمان می رود گونه شناسی کشف شده توسط مدیران اجرایی و جعل صفت هایی چون سازنده ، منصفانه ومخرب - که در ادبیات سیاسی و رسانه ای کشورباب شده است- به منظور تعطیل کردن اساس انتقاد است. نیت فرد منتقد ،‌ چندان نقشی در موضوعیت نقد و محتوای آن ندارد . به زعم ما نقد باید فنی ، مستدل و روشمند باشد و حتی اگر نیت صالحانه و خیرخواهانه نداشته باشد و با هدف تخریب نیز صورت بگیرد و یا راه حل ارائه نکند می تواند نقد نامیده شود ، هر چند چنین نقدی بدون شک در اثربخشی بر فرد یا دستگاه ذیربط ، جا افتادگی اجتماعی و داوری عامه تاثیر منفی دارد . شرط اصلی نقد، رعایت چارچوب های کارشناسی است نه نیت مستتردر آن . اما درهرصورت نقد نباید متضمن دروغ ، توهین، تحقیر و افترا باشد زیرا در آن صورت منطقا نقد نامیده نمی شود بلکه بترتیب دروغ ، ‌توهین ،‌ تحقیر و افتراست! نمی توان نقدی را که متضمن بیان نقاط قوت فرد یا عمل نیست و صرفا کاستی ها را بیان می دارد نقد نادرست خواند ، هرچند که اخلاقا" بهتر است نقاط قوت نیز بیان شود. یادمان باشد بررسی صحت و سقم در وظایف منطق می گنجد و صدور حکم حسن و قبح در دایره اخلاق . لذا گفته می شود چنان نقدی ، درست است ولی ممکن است اخلاقی نباشد یا تهی از اثر شود. نقد، کفه ترازو نیست که بگوییم باید تساوی رعایت شودزیرا بحمدالله تریبون های رسمی هردستگاه به اندازه کافی زحمت تمجید را متقبل می شوند ! پس قرار نیست در هنگام نقد ، بحث مستوفایی درکمالات فــرد یا عمل مورد انتقاد داشته باشیم. گزاره های قبل البته به معنای آن نیست که به خود اجازه می دهیم که نیت تخریبی بر نقدهای ما سایه بیفکند. ۸. برخی اصول قانون اساسی جنبه رکن دارد. مقولاتی نظیر حاکمیت دینی ، ولایت فقیه ، رجوع به رأی مردم ، آزادی های مدنی ، حقوق شهروندی و عدالت گستری . این اصول ، روح حاکم بر انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را تشکیل می دهندو نقطه متمایز مردمسالاری دینی با دمکراسی لیبرال یا حکومت های خودکامه است . براین مبنا کسانی را که به نام اصلاح طلبی یا هر نام دیگر به اصول محوری قانون اساسی بی اعتنایند داخل نظام نمی دانیم و با آنان مرزبندی روشنی داریم . ۹. ولایت فقیه، یک ایده دینی و از اصول محوری قانون اساسی ماست که نه مثل برخی اصلاح طلبان ، ‌از روی اضطرار بلکه بدان باور داریم. علاوه بر این جنبه دینی و قانونی، عقل نیز با توجه به شرایط عمومی کشور و جو تخاصم بین المللی به وجود اصل و مصداق آن حکم می دهد . ما نه تنها به دلیل تصریح ولایت فقیه در قانون اساسی به آن التزام داریم بلکه به دلیل مفهوم ولایی آن که نشات گرفته از تفکر شیعی است به آن پایبندیم . یکی از تفاوت های اصولگرایان با دیگر جریان های سیاسی در نگاه و تلقی آنان از رهبری است . اگر چه کسی که به حکم حکومتی گردن می نهد (‌حتی اگر آن را قبول نداشته باشد) مأجور است اما اصولگرایان ، اطاعت را به امری درونی تبدیل کرده اند و عنصر«قبول» را نیز به آن افزوده اند . درست است که قائل نبودن شأن و اختیاری بیشتر ازآن چه که در قانون اساسی برای ولایت فقیه و رهبری درج شده است اندیشه ای انحرافی یا حرکتی ضد انقلابی محسوب نمی شود اما اصولگرایان ، نظر رهبری را ملاک می دانند و راهبردها ، سیاستها و مواضع خود را بر اساس آن تنظیم می کنند. از دیدگاه اصولگرایان ، رهبری فقط یک رکن مهم در نظام دیوانی کشور و یا مقامی که مطابق قانون اساسی بر سه قوه نظارت دارد نیست بلکه جنبه ای معنوی و عاطفی نیز دارد و سمبل کشور، محور وحدت و فصل الخطاب منازعات است و از این رو یک نعمت محسوب می شود که شکرانه آن ، همسویی و اطاعت است ، نه بهانه های ظاهرا" مستدل و حقوقی برای رفع تکلیف یا فرار از ولایت پذیری . در عین حال ، برخلاف افراد شعار زده اشعری مسلک ، بین سلیقه شخصی ، توصیه ، الزام و حکم حکومتی تفاوت قائلیم که هریک الزامات متفاوتی دارند . ۱۰. اصل استقلال و تفکیک قوا ضرورتی جدی است که به قوام ملک می انجامد زیرا قدرت گرفتن انحصاری هر قوه ، زمینه ساز خودکامگی است . دولت قوی حق دارد از تمامی ظرفیت های قانونی خود استفاده کند و تمامی شئون اداری و اجرایی کشور را مطابق قانون اساسی در اختیار داشته باشد . مجلس مقتدر از ساز وکارهای قانونی خود (‌قانونگذاری ، تصویب اسناد بالادستی ، بودجه سالانه ، سوال ، تحقیق و تفحص ، رای اعتماد ، استیضاح وزیران ، عدم کفایت رئیس جمهور ، دیوان محاسبات و عضویت در شوراهای فرا دستگاهی) استفاده می کند و در عین حال ، ‌همگان به داوری دستگاه قضا گردن می نهند. با وجود قوه قضائیه مقتدر است که حاشیه های امنیت برای همه ،‌ بالسویه رنگ می بازد و هیچ عنصر صاحب قدرت یا مدیری جرات قانون شکنی ، ظلم به دیگران و فساد به خود نمی دهد و متقابلا بازار افشاگری های خطابه ای و خیابانی تعطیل می شود و کسی جرات نمی کند به دیگری اتهام بدون سند زند. ۱۱. آئین نامه اخلاقی- حرفه ای خبرآنلاین قبلا و به صورت رسمی اعلام شده است و مواضع ده گانه بالا نیز به تدریج و حسب ضرورت تکمیل خواهد شد.

مطالب مرتبط

مطالب بیشتر»

پر بیننده ترین

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =