چند اشتباه رایج در فرآیند تامین مالی جمعی که ممکن است شما هم مرتکب شوید

    کد خبر: 99975
    1404/08/07 - 09:36
    29 بازدید
    2

سرمایه‌گذاری به ‌روش تأمین مالی جمعی از جمله روش‌های نوین حفظ ارزش پول در سراسر جهان است، اما شما به‌عنوان مجری این فرآیند، باید از چه اشتباهاتی درس بگیرید تا بتوانید در این مسیر موفق شوید؟

سرمایه گذاری خطر پذیر

مطمئناً شفافیت اطلاعات، صادق بودن با حامیان و جامعه هدف و همچنین برنامه‌ریزی جزء موارد پایه‌ای و اجتناب‌ناپذیر هستند، اما برای پیروزی در میان رقبا، نیاز است که با راهکارهای جدیدی نیز آشنا شوید و آن‌ها را راهی برای موفقیت در نظر بگیرید. در این مقاله، ضمن معرفی اشتباهات رایج در سرمایه گذاری خطر پذیر، راه‌حل‌هایی را نیز برای آن‌ها بیان می‌کنیم.

شروع کمپین بدون برنامه‌ ریزی دقیق و هدف‌ گذاری مشخص

تعیین نقشه راه در هر مسیری کلید موفقیت است. در فرآیند تأمین مالی جمعی نیز پیدا کردن راهی برای رسیدن به قله، می‌تواند بسیار مؤثر باشد. این کار تنها با هدف‌گذاری واقع‌بینانه قابل دستیابی است. به یاد داشته باشید که هدف شما نباید خیلی کوچک یا خیلی بزرگ باشد.

بهتر است ابتدا با برنامه‌ریزی برای رسیدن به بیشترین سود در سرمایه‌گذاری، هدف‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت را تعیین کرده و به سمت آن‌ها پیش بروید. بسیاری از صاحب‌نظران در این میان به سرمایه گذاری خطر پذیر شرکتی (CVC) اعتقاد دارند؛ اما متأسفانه در برخی از مواقع به‌دلیل اهداف غیرواقعی و نداشتن برنامه منسجم، این پروژه‌ها با شکست روبه‌رو می‌شوند.

عدم شناخت درست از جامعه هدف و نیازهای آن‌ها

برای شروع سرمایه‌گذاری با روش تأمین مالی جمعی، ابتدا می‌بایست صنف یا جامعه هدف خود را خوب بشناسید. به‌عنوان مثال، اگر قصد شما جذب جامعه فرهنگیان است، می‌بایست با دغدغه‌ها و نیازهای آن‌ها آشنا شوید. در صورت عدم شناخت جامعه هدف، ممکن است آن‌طور که باید نتوانید افراد را به سمت سرمایه‌گذاری جذب کنید و در این مرحله شکست بخورید.

طراحی ضعیف پیشنهادات و پاداش‌ها برای حامیان

برای هر جامعه یا فرد، مهم است که جهت سرمایه‌گذاری با روش تأمین مالی جمعی، از طرف بنیان‌گذار خود حمایت شود. ارائه تشویق، تخفیف یا پاداش می‌تواند باعث ایجاد اطمینان و امنیت در مخاطب شده و همین فرد، افراد دیگری را نیز به سمت این مسیر هدایت کند. در صورت عدم ارائه تشویق‌ها، ممکن است جامعه در مسیر سرمایه گذاری خطر پذیر، دلسرد شود و به سراغ روش‌های دیگری برای سرمایه‌گذاری برود.

طراحی ضعیف پیشنهادات و پاداش‌ها برای حامیان

استفاده نکردن از محتوای تصویری و ویدیویی مؤثر

همه ما می‌دانیم که دنیای تصویر، رنگ و صدا در رسانه امروز حرف اول را می‌زند. بنابراین، یک مؤسسه تأمین مالی جمعی باید بتواند با تولید محتواهای تصویری، کوتاه، گویا و بدون ابهام، جامعه هدف را به سمت خود جذب کند. استفاده نکردن از محتوای تصویری در این مسیر باعث می‌شود که رقبا به‌راحتی گوی سبقت را از شما بگیرند و احتمال شکست خوردن شما در این مسیر، بالا برود.

نادیده گرفتن اهمیت بازاریابی و تبلیغات آنلاین

نادیده گرفتن اهمیت بازاریابی و تبلیغات آنلاین

بسیاری از مؤسسات تأمین مالی جمعی با جذب جامعه هدف و شروع کمپین‌های متعدد، از بازاریابی و تبلیغات آنلاین غافل می‌شوند. این در صورتی است که استفاده از بازاریاب و تبلیغات آنلاین نقش مهمی در گسترش کار و افزایش اعتبار شما در میان رقبا خواهد شد. با استخدام بازاریابان باتجربه و همچنین تبلیغات در فضای مجازی، می‌توان به میزان زیادی در موفقیت دست داشت.

انتخاب پلتفرم اشتباه برای نوع پروژه

پلتفرم و تناسب آن با نوع پروژه از جمله مؤثرترین ارکان موفقیت در سرمایه ‌گذاری خطر پذیر محسوب می‌شود. نمونه‌های معتبر که بتوانند اطلاعات، خط و مشی و قوانین مشخص و روشنی را به صاحبان سرمایه ارائه دهند، همیشه موفق‌تر هستند. بنابراین، قبل از انتخاب آن حتماً به مسیر و منبع درآمد پلتفرم خود دقت داشته باشید تا گرفتار مراکز غیرمعتبر و غیرقانونی نشوید.

ارتباط ضعیف با حامیان مالی در طول کمپین

همیشه کمپین‌های مالی موفق به‌طور پیوسته از جامعه و حامیان خود بازخورد می‌گیرند و به آن‌ها پاسخ می‌دهند. عدم توجه به این بازخوردها می‌تواند نوعی دلسردی و عدم اعتماد را در حامیان ایجاد کرده و شهرت و اعتبار مؤسسه را کاهش دهد. در نتیجه، بهتر است به خوبی به توصیه‌ها، پیشنهادها و انتقادهای حامیان خود گوش داده و به آن‌ها بازخوردهای مثبت نشان بدهید.

تمرکز بیش‌ ازحد بر جذب سرمایه و نادیده گرفتن ایجاد جامعه

برخی از مؤسسه‌های تأمین مالی، هدف خود را بر جذب سرمایه بیشتر می‌گذارند و این می‌تواند منجر به شکست آن‌ها شود. اگر بخواهیم منطقی به این قضیه نگاه کنیم، جذب جامعه هدف اهمیت بالاتری دارد. با جذب جامعه هدف، طبعاً سرمایه‌های کلان به‌دنبال آن می‌آیند و سوددهی بسیار بالاتری را نیز برای مؤسسه به همراه خواهند داشت.

تمرکز بیش‌ازحد بر جذب سرمایه و نادیده گرفتن ایجاد جامعه

تخمین اشتباه از بودجه مورد نیاز و زمان تحویل پروژه

نداشتن برنامه‌ریزی، عدم محاسبات دقیق و همچنین تعیین اهداف، باعث می‌شوند تأمین بودجه و زمان مورد نیاز برای تحویل پروژه به تعویق بیفتد. این بی‌نظمی موجب می‌شود که حامیان اعتماد خود را نسبت به مؤسسه تأمین مالی جمعی از دست بدهند و این موضوع را نوعی سرمایه گذاری خطر پذیر قلمداد کنند که هیچ سودی برای آن‌ها ندارد. در نتیجه، بهتر است با زمان‌بندی صحیح و محاسبات سنجیده، از بروز این اتفاق‌ها جلوگیری کنید.

بی‌ توجهی به بازخوردها و اصلاح کمپین در زمان اجرا

یک مؤسسه تأمین مالی باید در مقابل بازخوردهای منفی انتقاد‌پذیر بوده و سعی در اصلاح آن‌ها داشته باشد. دادن شعارهای تبلیغاتی و عدم توجه به بازخوردهای حامیان، چیزی به جز بی‌اعتمادی و عدم صلاحیت را برای آن به‌دنبال نخواهد داشت. بهتر است برای پیروزی و موفقیت در میان رقبا، به بازخوردها نگاه ویژه‌ای داشته باشید و مسیر روبه رشدی را در پیش بگیرید.

یادگیری و شناخت اشتباهات رایج در هر حرفه‌ای، رمز موفقیت است. با شناختن اشتباهات و درس گرفتن از آن‌ها در فرآیند تأمین مالی جمعی، می‌توان جامعه هدف بزرگ‌تر، حامیان بیشتر، کمپین‌های پرجمعیت‌تر و حتی ارتباطات بیشتری را به خود اختصاص داد و در مسیر موفقیت قدم برداشت. از جمله این اشتباهات می‌توان به چشم‌پوشی از نظر حامیان، نداشتن برنامه و هدف، عدم بررسی بودجه و زمان‌بندی و همچنین، عدم بازاریابی اشاره کرد. البته، آگاهی از آن‌ها کافی نیست و همیشه باید در مسیر سرمایه گذاری خطر پذیر، عمل به آن را در نظر بگیرید.

لینک کوتاه: https://armanetejarat.ir/?p=99975

سلام من امیر حبیب زاده هستم، دانش آموخته مدیریت بازرگانی که چندسالی هست در حوزه دیجیتال مارکتینگ و روابط عمومی دیجیتال (Digital Pr) در حال فعالیت و خدمت رسانی به شما عزیزانم.

مطالب مرتبط

مطالب بیشتر»

پر بیننده ترین

آخرین مطالب

نظرات :

  1. صفدری گفت:

    برای پروژه‌های کوچک هنری هم استفاده از سرمایه‌گذاری جمعی مناسبه یا بیشتر برای استارتاپ‌ها کاربرد داره؟

    1. کارشناس روابط عمومی دیجیتال گفت:

      تأمین مالی جمعی برای پروژه‌های خلاقانه مثل فیلم، موسیقی، یا صنایع‌دستی هم کاملاً کاربردیه. فقط باید داستان پروژه و ارزش احساسی اون برای مخاطب به‌خوبی بیان بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =