چالش ماندگاری نیروی کار در بازار کار؛ حقوق ناکافی عامل اصلی مشکلات است |

    کد خبر: 101480
    1404/08/28 - 03:07
    19 بازدید

فرصت‌های شغلی خالی مانده، اما کارگران به‌دلیل دستمزد پایین، مسافت طولانی و نبود مسکن نزدیک محل کار تمایلی به ماندن در مشاغل مولد ندارند. معاون اشتغال وزارت کار می‌گوید ریشه بی‌میلی نیروی کار، حقوق ناکافی است.

اقتصادی

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم, بازار کار ایران با یک معمای آشکار روبه‌روست، در حالی که برخی بنگاه‌ها از کمبود نیروی کار خبر می‌دهند، از سوی دیگر ماندگاری شغلی کارگران پایین است. تحلیل‌ها نشان می‌دهد که عوامل متعددی از دستمزد و مسافت تا نبود مسکن مناسب در نزدیکی محل کار، به این وضعیت دامن می‌زنند.

پیگیری مجلس برای تسریع و تسهیل در شرایط پرداخت وام اشتغال مددجویان
ارایه تسهیلات اشتغالزایی ۱۵۰ میلیونی به افراد واجد شرایط در کیش
فرصت‌های برابر در حوزه اشتغال بانوان رویکرد دولت چهاردهم است

چرایی ماندگاری پایین در شغل

دستمزد ناکافی,یکی از اصلی‌ترین دلایل ترک کار، حقوق پایین است. مطابق گزارش‌ها، دستمزدهای مصوب معمولا با هزینه‌های واقعی زندگی همخوانی ندارند و توان پوشش اجاره، خورد و خوراک یا هزینه حمل‌ونقل را ندارند.

مالک حسینی, معاون اشتغال وزارت کار نیز اذعان کرده است که «با عدم کفایت دستمزدها در برخی مشاغل … تقاضا از سوی کارفرما هست ولی نیرو نیست.»

کارشناسان بازار کار می‌گویند دستمزدهای پایین یکی از موانع اصلی جذب نیروی کار پایدار است.

 امنیت شغلی پایین، بسیاری از قراردادهای کاری موقتی، سفید امضا یا بدون تضمین بلندمدت هستند. گزارش‌های کارگری حاکی از آن است که نبود امنیت شغلی واقعی باعث می‌شود کارگران با انگیزه ادامه فعالیت نداشته باشند.

 فاصله محل کار و هزینه حمل‌ونقل، مسافت زیاد تا محل کار یکی دیگر از چالش‌هاست که باعث خستگی، هزینه بالا و در نهایت ترک شغل می‌شود. اگرچه آمار دقیقی در مورد همه بخش‌های بازار کار منتشر نشده، اما این عامل در تحلیل‌های نیروی کار مؤثر دیده می‌شود.

نبود مسکن در نزدیکی محل کار، کارگران زیادی از استان‌های صنعتی اظهار می‌کنند که نبود مسکن اقتصادی و نزدیک به محل کار، باعث مهاجرت معکوس یا ترک شغل می‌شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز تأکید کرده است که تأمین مسکن کارگری «شرط ماندگاری نیروی کار در صنایع» است.

به عبارتی، بخش قابل‌توجهی از درآمد کارگران به جای پس‌انداز یا زندگی بهتر، صرف اجاره مسکن می‌شود که انگیزه برای ماندن در شغل را کاهش می‌دهد.

 فرهنگ و انگیزه کاری، معاون اشتغال وزارت کار معتقد است که تغییرات نسلی در فرهنگ کار نیز نقش دارد: «تغییر نگرش نسلی به اولویت درآمد بر اصل کار» به ویژه در میان جوانان دیده می‌شود. برخی جوانان ترجیح می‌دهند از طریق کارهای پلتفرمی یا فریلنسری درآمد داشته باشند تا شغلی ثابت با دستمزد پایین.

مهارت‌ناپذیری و عدم تطابق با نیاز بازار، کارشناسان آموزشی معتقدند که شکاف مهارتی بین نیروی کار و مشاغل تولیدی و فنی مسأله‌ای جدی است، به طوری که افراد با مدرک دانشگاهی ممکن است مهارت لازم برای مشاغل مولد را نداشته باشند.

بنابراین گزارش, این ناهماهنگی باعث می‌شود نیروی کار در مشاغل غیررسمی یا کم‌درآمد مشغول شود یا اصلاً وارد بخش‌هایی که با نیاز بازار همخوانی دارد نشود.

در کنار مشکل ماندگاری، بنگاه‌ها گزارش می‌دهند که موقعیت‌های شغلی خالی زیادی وجود دارد که پر نمی‌شوند. مالک حسینی, معاون اشتغال وزارت کار تأکید کرده است که کمبود نیروی کار در برخی بخش‌ها به دلیل دستمزد پایین داخلی است و در مواردی مجبور به استفاده از نیروی کار خارجی شده‌اند.

این وضعیت نشان می‌دهد که مسئله فقط بیکاری نیست، بلکه انگیزه کار پایین است: مردم ترجیح می‌دهند شغلی با درآمد حداقل یا امنیت پایین را نپذیرند و به دنبال گزینه‌های جایگزین بروند.

سید مالک حسینی، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بارها به چالش دستمزد نابرابر اشاره کرده است: «شکاف میان دستمزدها و سبد هزینه‌های خانوار» یکی از عوامل اصلی بحران بازار کار است.

حسینی همچنین اعلام کرده که اگر دستمزدهای برخی مشاغل واقعی‌تر شوند ، یعنی با هزینه زندگی هماهنگ‌تر ، نیروی کار ایرانی به آن مشاغل بازخواهد گشت. «اگر دستمزد متناسب با کاری باشد که انجام می‌دهد, هزینه‌های زندگی‌اش را پوشش دهد، حتماً کار می‌کند؛ حتی در مشاغل بسیار سخت.»

علی باقری،مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم با اشاره به اینکه متأسفانه شرایط بازار کار به گونه ای است که ماندگاری نیروی کار در شغل بسیار پایین است گفت:بارها مشاهده شده است که نیروی کار بعد از ۲ماه کار کردن, شغل و محل کار را ترک می کند. این ماندگاری هم مهم است.

در عین حال، او پیشنهاد راهکارهایی داده است: استفاده از سامانه کاریابی یکپارچه، افزایش ارتباط میان شرکت‌های کوچک و بنگاه‌های بزرگ، و تقویت تعاونی‌ها را از جمله راه‌حل‌های پیشنهادی برای جذب و نگه‌داری نیروی کار برشمرده است.

ماندگاری پایین در شغل، ناشی از چند عامل ترکیبی است: حقوق پایین، امنیت شغلی ضعیف، مسافت زیاد تا محل کار، و نبود مسکن مناسب برای کارگران.

از سوی دیگر، موقعیت‌های شغلی کاملاً خالی وجود دارد، زیرا بسیاری از کارگران تمایلی به پذیرش مشاغل با دستمزد پایین ندارند.

وزیر و معاونان وزارت کار به این مسائل واقف‌اند و راه‌حل‌هایی مانند افزایش دستمزد واقعی، تامین مسکن کارگری و تغییر نگرش نسل جوان را در دستور کار قرار داده‌اند.

 انتهای پیام/

 
 
لینک کوتاه: https://armanetejarat.ir/?p=101480

خبرگزاری تسنیم یک خبرگزاری خصوصی در ایران است که ارتباط قوی با سپاه پاسداران دارد. این خبرگزاری در سال 1391 با مدیریت سید مجید قلی زاده آغاز بکار کرده است. مراسم افتتاح خبرگزاری تسنیم روز 22 آبان با حضور علی اکبر ولایتی دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی و سید محمد حسینی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار سوره حوزه هنری تهران برگزار شد. هدف از فعالیت این خبرگزاری در اساسنامه آن، بدین ترتیب شرح داده شده است: اطلاع‌رسانی و انتشار اخبار و تنویر افکار عمومی در راستای سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، پوشش خبری رخدادهای قوای سه‌گانه، افکارسنجی، ارزشیابی و انعکاس درخواست‌های آشکار و پنهان فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و هنری برای ارائه به مبادی تصمیم‌گیری، راه اندازی سایت و خبرگزاری با کسب مجوز از مراجع قانونی ذی‌صلاح و انجام فعالیتهای انتشاراتی. هدف راه‌اندازی این وبسایت خبری تسنیم، پوشش اخبار عربی اعلام شده است اما پوشش اخبار اقتصادی ایران مرتبط با همه حوزه‌های خبری شامل موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و بین‌المللی به همراه سایر زمینه‌ها اعم از بیداری اسلامی، فرهنگی، ورزشی، اخبار استانها، کاریکاتور، عکس، گرافیک، صوت و فیلم و ... نیز در دستور کار این خبرگزاری قرار دارد. تسنیم همواره استفاده از فناوری های روز اطلاع رسانی در دنیا و نیز مدیاهای مختلف بویژه صوت و تصویر را سرلوحه کار خود قرار داده و در راستای تحقق رسالت و اهدافش بهره گیری از ابزارهای مختلف رسانه‌ای را به نحو احسن به عمل می‌رساند. خبرگزاری تسنیم، فعالیت در دو حوزه کاری داخل و خارج کشور را جزو اهداف خود تعیین کرده و بر آن است تا اقدامات لازم جهت آگاهی بخشی و بصیرت افزایی در این دو حوزه را انجام دهد. در عرصه خارجی، واقعیت‌ها نشان می‌دهد که برخلاف تلاش های نظام سلطه برای جلوگیری از نفوذ و انتشار ماهیت و پیام‌های انقلاب اسلامی، تاثیرگذاری آن همچنان این انقلاب و اهداف آن سرمشق انقلابیون در نهضت بیداری اسلامی شده است و در جنگ نرم علیه ایران موفق عمل می‌کند. در شرایطی که انقلاب اسلامی ابتکار عمل را در عرصه جنگ نرم به دست گرفته است، رسانه‌های وفادار به انقلاب اسلامی بایستی دو وظیفه مهم و اساسی خود را به انجام رسانند: اول آنکه ماهیت، مولفه‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی را تبیین و تشریح نمایند. در این اقدام باید به نظام سیاسی مبتنی بر مردم سالاری دینی بیش از پیش پرداخته شود. مردم سالاری دینی باید به عنوان یک الگوی ویژه برای نظام لیبرال دموکراسی غربی معرفی شود که علیرغم همه موانع که بر سر راه وی بوده، توانسته است تا چهار دهه در مقابل زورگویی سلطه طلبان مقاومت کند و با این حال به دستاوردهای مهمی در حوزه‌های مختلف علم و فناوری نایل گردد. دوم آنکه، برای جلوگیری از خطر انحراف، اعوجاج، دگرگون وار نشان دادن اهداف، مقاصد و دستاوردهای انقلاب‌های مردمی در نهضت بیداری اسلامی توسط رسانه های نظام سلطه تلاش نماید. رسالت‌های خبرگزاری تسنیم در حوزه فعالیت خارج از کشور دو مورد فوق ذکر شده و در تلاش است تا در کنار سایر رسانه‌های انقلابی و وفادار، آرایش رسانه ای مستحکمی در برابر انحصار و سلطه امپریالیسم رسانه ای به وجود آورد و زبان گویای انقلاب اسلامی و انقلابیون مسلمان و آزادیخواه در تمام نقاط عالم باشد. در عرصه داخلی نیز، تسنیم وظیفه خود می‌داند تا همسو با اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی یکی در عرصه وسیع فرهنگی کشور، حضور موثر ایفا نماید و سایر رسانه‌های انقلابی را به منظور همکاری در این مسیر تشویق و هدایت نماید. تسنیم آگاه است که امپریالیسم رسانه ای غرب همواره با انجام اقداماتی تلاش دارد تا علیه افکار عمومی کشور هجمه وارد نماید و در این راستا فعالیت‌هایی جهت مهندسی و جابجایی حقایق در اذهان ملت مسلمان ایران، صورت می‌پذیرد. بنابراین شرایط کنونی ایجاب می کند تا رسانه های متعهد که آگاه و وفادار به اهداف و رسالت‌های انقلاب اسلامی هستند به عنوان سنگرهای دفاعی و سپر مقاومت در مقابل این هجمه‌ها ایجاد شده و فعالیت کنند تا بتوانند از آرمان‌های مقدس نظام اسلامی دفاع کنند و با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به هنگام و موثر، بصیرت افزایی را در جهت مصون سازی و عمق بخشی معنوی و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی، سرلوحه کار و تلاش خود قرار دهند. خبرگزاری تسنیم تلاش می‌کند تا رسالت اطلاع رسانی خود را با تکیه بر توان نیروی انسانی مجرب و توانمند در عرصه رسانه‌ای کشور به شایستگی انجام دهد و به عنوان مرکزی برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جبهه رسانه‌ای انقلاب اسلامی شناخته شود. تسنیم که به گفته رئیس سپاه محمدعلی جعفری یکی از رسانه‌های مؤمن و انقلابی است که در مقابله با توطئه‌های ضداسلامی و ضد بشری ستمگران وظیفه بسیار سنگینی دارد، در سانحه پرواز شماره ۹۵۲۵ ژرمن‌وینگز یک تن از نیروهای خود یعنی میلاد حجت‌الاسلامی در سمت خبرنگار را از دست داد. صاحب امتیاز خبرگزاری تسنیم «مؤسسه آتی‌سازان فرهنگ تسنیم» و مسئولیت مدیرعامل آن نیز برعهده سید مجید قلی‌زاده‌ قرار دارد. تسنیم موفق شده است تا چند پروانه حق تکثیر را با عنوان پروانه‌های کرییتیو کامنز (Creative Commons) دریافت کند و تمام محتواهای خود را با این پروانه در اختیار عموم مردم قرار دهد. این پروانه‌ها به تسنیم اجازه را می‌دهد تا اعلام کند چه حقوقی برای خودش محفوظ بماند، و چه حقوقی برای دریافت‌کننده اثر یا خالق‌های دیگر، باقی بماند. خبرگزاری تسنیم با شعار چشمه‌ی جوشان آگاهی بخشی از حضور پر رنگ در شبکه‌های اجتماعی مختلف نیز غافل نشده است و کانال خبرگزاری تسنیم را شکل داده است. تسنیم در سروش با نشانی، tasnimna@ در آی گپ با آیدی tasnimna@ در توییتر به ادرس Tasnimnews_Fa@ در آپارات tasnim.video@ در تلگرام با ایدی Tasnimnews@ و در اینستاگرام به نشانی tasnimnews_fa@ به فعالیت می‌پردازد و از این پتانسیل شبکه‌های اجتماعی نیز برای آگاهی بخشی استفاده می‌نماید. شما می‌توانید مهمترین اخبار تسنیم را از طریق دسترسی مستقیم در تهران و دیگر شهرهای ایران در اختیار داشته باشید، علاوه بر آن، میتوان برای دسترسی آسانتر به قیمت ارز و طلا و لیگ ایران و جهان از لینک‌های مستقیم استفاده نمایید. برروی وبسایت این خبرگزاری به نشانی اینترنتی تسنیم دات کام میتوان راه‌های ارتباطی مختلف را مشاهده نمود. کاربران می‌توانند با استفاده از تلفن گویا، فکس، تلفن تماس واحد روابط عمومی، پست الکترونیک و همچنین آدرس دفتر این خبرگزاری جهت برقراری ارتباط اقدام نمایند. وبسایت خبرگزاری تسنیم با بازدید میانگین بیش از 200 هزار کاربر علاوه بر پوشش اخبار در حوزه‌های مختلف به درج رپورتاژ و تبلیغات سایر کسب‌وکارها نیز می‌پردازد.

مطالب مرتبط

مطالب بیشتر»

پر بیننده ترین

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 3 =