چرا ایجاد اشتغال در کشور حس نمی‌شود؟ |

    کد خبر: 84753
    1404/04/28 - 07:05
    8 بازدید

علی رغم اینکه گزارش های رسمی از کاهش نرخ بیکاری و گزارش های مسئولان از ایجاد شغل خبر می دهد, اما مردم این کاهش نرخ بیکاری را احساس نمی کنند که این مسئله در نوع رشد اقتصادی و ضعف سیاست های حمایتی است.

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم, با وجود اعلام آمارهایی از رشد اقتصادی در برخی بخش‌ها، بخش قابل توجهی از جامعه همچنان از نبود فرصت‌های شغلی کافی رنج می‌برد. این موضوع باعث شده تا بسیاری از کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار کار، به این پرسش بپردازند: چرا ایجاد اشتغال حس نمی‌شود؟ و آیا رشد اقتصادی به تنهایی برای ایجاد شغل کافی است؟

در سال‌های اخیر، دولت‌ها بارها از «رشد اقتصادی» سخن گفته‌اند. طبق گزارش بانک مرکزی، رشد اقتصادی کشور در سال گذشته به حدود ۴درصد رسیده است. اما، نرخ بیکاری رسمی کاهشی بوده است . بسیاری از افراد شاغل نیز با وضعیت اشتغال ناقص (کمتر از ۴۴ساعت کار در هفته) یا عدم تطابق شغل با تخصص خود مواجه‌اند.

سامانه های «کات»، «تک» و «سامانه ملی رصد اشتغال» به کجا رسید؟

برای بررسی ایجاد شغل  رشد اقتصادی شرط لازم برای ایجاد اشتغال است، اما شرط کافی نیست. نوع رشد اقتصادی مهم است، نه صرفاً عدد آن.اگر رشد اقتصادی صرفاً از بخش‌هایی مانند نفت و گاز یا صادرات مواد خام حاصل شود، معمولاً فرصت شغلی زیادی برای عموم جامعه ایجاد نمی‌کند. این نوع رشد «شغل‌بر» نیست. برعکس، رشد در بخش‌های صنعتی، خدماتی و فناوری اطلاعات می‌تواند هزاران شغل پایدار به همراه داشته باشد.

 رشد بدون سیاست‌های فعال بازار کار بی‌اثر است.اگر نظام آموزشی، سیاست‌های حمایتی از بنگاه‌های کوچک، تسهیلات بانکی و قوانین کار همزمان اصلاح نشوند، رشد اقتصادی نمی‌تواند به ایجاد شغل گسترده منجر شود. بهره‌وری پایین و تکنولوژی فرسوده در بسیاری از صنایع داخلی، استفاده از تکنولوژی‌های قدیمی باعث شده بهره‌وری پایین باشد و کارفرمایان توان گسترش نیروی انسانی نداشته باشند. در عین حال، به دلیل نبود سرمایه‌گذاری خارجی، توان نوسازی خطوط تولید نیز وجود ندارد.

*مشکلات ساختاری بازار کار ایران

 وجود بخش بزرگی از نیروی کار در مشاغل غیررسمی، نرخ مشارکت پایین زنان در بازار کار, مهاجرت نخبگان و جوانان تحصیل کرده از مشکلات ساختاری بازار کار است. طبق آمارهای رسمی، بیش از ۳۰درصد از شاغلان کشور فاقد بیمه و قرارداد رسمی هستند. این وضعیت نه تنها امنیت شغلی را کاهش می‌دهد، بلکه نشانه‌ای از ضعف ساختاری بازار کار است.

بنابر این گزارش ,  نرخ مشارکت پایین زنان در بازار کارمهم است. زنان با وجود تحصیلات بالا، سهم اندکی در بازار کار دارند. بر اساس داده‌های مرکز آمار، نرخ مشارکت اقتصادی زنان در سال ۱۴۰۳تنها حدود ۱۳درصد بوده است.

همچنین مهاجرت نخبگان و جوانان تحصیل‌کرده باید مورد توجه قرار گیرد. فرصت‌های شغلی کم، حقوق پایین و نبود امنیت شغلی باعث شده تا هزاران نفر از جوانان نخبه، به مهاجرت فکر کنند.

 سید مالک حسینی, معاون اشتغال وزارت کار درباره آمارهای بازار کار در هفته های اخیر گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در حدود ۱۵ سال گذشته، نرخ رشد اشتغال در حدود ۲.۲ تا ۲.۳ درصد بوده است که این رقم با در نظر گرفتنِ فعالیتهای نفتی، در نظر گرفته شده است. یعنی ما در این مدت سلانه  متوسط حدود ۳۸۴ هزار شغل ایجاد کرده‌ایم. اما بر اساس قوانین، هدف ما ایجاد یک میلیون شغل خالص است که برای دستیابی به آن نیازمند رشد اقتصادی حداقل ۸ درصدی هستیم. با رشد اقتصادی ۳درصد نمی‌توانیم به ایجاد یک میلیون شغل پایدار در سال امیدوار باشیم. 

وی گفت: اگر چه ما با یک سال نمی‌توانیم به بررسی دقیق وضعیتِ بازار کار بپردازیم اما اگر بخواهم آمار سال گذشته را دقیق‌تر بیان کنم، حدود ۷۲۰ هزار نفر بیمه شده جدید به طور خالص وارد بازار کار شده‌اند. علاوه بر این، حدود ۴۰۰ هزار فقره تسهیلات اشتغال داده‌ایم که با لحاظ بعد اشتغال ۱.۲ این تعداد به حدود ۵۰۰ هزار نفر می‌رسد. بنابراین، مجموع افرادی که سال گذشته به بازار کار وارد شده‌اند، رسمی و غیررسمی، حدود یک میلیون و سیصد هزار نفر بوده است. اینکه پایداری این اشتغال چقدر است ما در مورد آن ۵۰۰هزار مورد نمی‌توانیم صحبت کنیم. ببینید درست است که یک میلیون فرصت شغلی ایجاد شده اما نمی‌توانیم دوام آن را سنجش کنیم. 

اما چگونه می‌توان اشتغال را «قابل لمس» کرد؟

کارشناسان می گویند تنوع‌بخشی به اقتصاد، اصلاح نظام آموزشی و مهارت آموزی, سرمایه گذاری در زیرساخت های اشتغالزا, تسهیل فضای کسب و کار, سیاست های ملی هدفمند مهمترین موارد است.

حمایت از صنایع کوچک، استارت‌آپ‌ها و بخش خدمات دیجیتال؛ اصلاح نظام آموزشی و مهارت‌آموزی: آموزش مهارت‌های مورد نیاز بازار کار به جای تمرکز صرف بر مدرک، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های اشتغال‌زا: مانند حمل‌ونقل، انرژی‌های نو و فناوری اطلاعات، تسهیل فضای کسب‌وکار: کاهش قوانین دست‌وپاگیر برای کارآفرینان و بنگاه‌های کوچک و  سیاست‌های مالی هدفمند: اعطای تسهیلات به بخش‌هایی که پتانسیل اشتغال بالا دارند، مانند گردشگری، کشاورزی دانش‌بنیان و تولیدات داخلی مهم است.

رشد اقتصادی شرط پایه‌ای برای ایجاد اشتغال است، اما اگر این رشد از نوع «شغل‌بر» نباشد، یا با سیاست‌های جامع پشتیبانی نشود، تغییر محسوسی در زندگی مردم ایجاد نمی‌کند. برای آنکه «اشتغال حس شود»، باید اقتصاد نه تنها رشد کند، بلکه عدالت‌محور، مهارت‌محور و اشتغال‌زا باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه: https://armanetejarat.ir/?p=84753

خبرگزاری تسنیم یک خبرگزاری خصوصی در ایران است که ارتباط قوی با سپاه پاسداران دارد. این خبرگزاری در سال 1391 با مدیریت سید مجید قلی زاده آغاز بکار کرده است. مراسم افتتاح خبرگزاری تسنیم روز 22 آبان با حضور علی اکبر ولایتی دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی و سید محمد حسینی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار سوره حوزه هنری تهران برگزار شد. هدف از فعالیت این خبرگزاری در اساسنامه آن، بدین ترتیب شرح داده شده است: اطلاع‌رسانی و انتشار اخبار و تنویر افکار عمومی در راستای سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، پوشش خبری رخدادهای قوای سه‌گانه، افکارسنجی، ارزشیابی و انعکاس درخواست‌های آشکار و پنهان فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و هنری برای ارائه به مبادی تصمیم‌گیری، راه اندازی سایت و خبرگزاری با کسب مجوز از مراجع قانونی ذی‌صلاح و انجام فعالیتهای انتشاراتی. هدف راه‌اندازی این وبسایت خبری تسنیم، پوشش اخبار عربی اعلام شده است اما پوشش اخبار اقتصادی ایران مرتبط با همه حوزه‌های خبری شامل موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و بین‌المللی به همراه سایر زمینه‌ها اعم از بیداری اسلامی، فرهنگی، ورزشی، اخبار استانها، کاریکاتور، عکس، گرافیک، صوت و فیلم و ... نیز در دستور کار این خبرگزاری قرار دارد. تسنیم همواره استفاده از فناوری های روز اطلاع رسانی در دنیا و نیز مدیاهای مختلف بویژه صوت و تصویر را سرلوحه کار خود قرار داده و در راستای تحقق رسالت و اهدافش بهره گیری از ابزارهای مختلف رسانه‌ای را به نحو احسن به عمل می‌رساند. خبرگزاری تسنیم، فعالیت در دو حوزه کاری داخل و خارج کشور را جزو اهداف خود تعیین کرده و بر آن است تا اقدامات لازم جهت آگاهی بخشی و بصیرت افزایی در این دو حوزه را انجام دهد. در عرصه خارجی، واقعیت‌ها نشان می‌دهد که برخلاف تلاش های نظام سلطه برای جلوگیری از نفوذ و انتشار ماهیت و پیام‌های انقلاب اسلامی، تاثیرگذاری آن همچنان این انقلاب و اهداف آن سرمشق انقلابیون در نهضت بیداری اسلامی شده است و در جنگ نرم علیه ایران موفق عمل می‌کند. در شرایطی که انقلاب اسلامی ابتکار عمل را در عرصه جنگ نرم به دست گرفته است، رسانه‌های وفادار به انقلاب اسلامی بایستی دو وظیفه مهم و اساسی خود را به انجام رسانند: اول آنکه ماهیت، مولفه‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی را تبیین و تشریح نمایند. در این اقدام باید به نظام سیاسی مبتنی بر مردم سالاری دینی بیش از پیش پرداخته شود. مردم سالاری دینی باید به عنوان یک الگوی ویژه برای نظام لیبرال دموکراسی غربی معرفی شود که علیرغم همه موانع که بر سر راه وی بوده، توانسته است تا چهار دهه در مقابل زورگویی سلطه طلبان مقاومت کند و با این حال به دستاوردهای مهمی در حوزه‌های مختلف علم و فناوری نایل گردد. دوم آنکه، برای جلوگیری از خطر انحراف، اعوجاج، دگرگون وار نشان دادن اهداف، مقاصد و دستاوردهای انقلاب‌های مردمی در نهضت بیداری اسلامی توسط رسانه های نظام سلطه تلاش نماید. رسالت‌های خبرگزاری تسنیم در حوزه فعالیت خارج از کشور دو مورد فوق ذکر شده و در تلاش است تا در کنار سایر رسانه‌های انقلابی و وفادار، آرایش رسانه ای مستحکمی در برابر انحصار و سلطه امپریالیسم رسانه ای به وجود آورد و زبان گویای انقلاب اسلامی و انقلابیون مسلمان و آزادیخواه در تمام نقاط عالم باشد. در عرصه داخلی نیز، تسنیم وظیفه خود می‌داند تا همسو با اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی یکی در عرصه وسیع فرهنگی کشور، حضور موثر ایفا نماید و سایر رسانه‌های انقلابی را به منظور همکاری در این مسیر تشویق و هدایت نماید. تسنیم آگاه است که امپریالیسم رسانه ای غرب همواره با انجام اقداماتی تلاش دارد تا علیه افکار عمومی کشور هجمه وارد نماید و در این راستا فعالیت‌هایی جهت مهندسی و جابجایی حقایق در اذهان ملت مسلمان ایران، صورت می‌پذیرد. بنابراین شرایط کنونی ایجاب می کند تا رسانه های متعهد که آگاه و وفادار به اهداف و رسالت‌های انقلاب اسلامی هستند به عنوان سنگرهای دفاعی و سپر مقاومت در مقابل این هجمه‌ها ایجاد شده و فعالیت کنند تا بتوانند از آرمان‌های مقدس نظام اسلامی دفاع کنند و با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به هنگام و موثر، بصیرت افزایی را در جهت مصون سازی و عمق بخشی معنوی و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی، سرلوحه کار و تلاش خود قرار دهند. خبرگزاری تسنیم تلاش می‌کند تا رسالت اطلاع رسانی خود را با تکیه بر توان نیروی انسانی مجرب و توانمند در عرصه رسانه‌ای کشور به شایستگی انجام دهد و به عنوان مرکزی برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جبهه رسانه‌ای انقلاب اسلامی شناخته شود. تسنیم که به گفته رئیس سپاه محمدعلی جعفری یکی از رسانه‌های مؤمن و انقلابی است که در مقابله با توطئه‌های ضداسلامی و ضد بشری ستمگران وظیفه بسیار سنگینی دارد، در سانحه پرواز شماره ۹۵۲۵ ژرمن‌وینگز یک تن از نیروهای خود یعنی میلاد حجت‌الاسلامی در سمت خبرنگار را از دست داد. صاحب امتیاز خبرگزاری تسنیم «مؤسسه آتی‌سازان فرهنگ تسنیم» و مسئولیت مدیرعامل آن نیز برعهده سید مجید قلی‌زاده‌ قرار دارد. تسنیم موفق شده است تا چند پروانه حق تکثیر را با عنوان پروانه‌های کرییتیو کامنز (Creative Commons) دریافت کند و تمام محتواهای خود را با این پروانه در اختیار عموم مردم قرار دهد. این پروانه‌ها به تسنیم اجازه را می‌دهد تا اعلام کند چه حقوقی برای خودش محفوظ بماند، و چه حقوقی برای دریافت‌کننده اثر یا خالق‌های دیگر، باقی بماند. خبرگزاری تسنیم با شعار چشمه‌ی جوشان آگاهی بخشی از حضور پر رنگ در شبکه‌های اجتماعی مختلف نیز غافل نشده است و کانال خبرگزاری تسنیم را شکل داده است. تسنیم در سروش با نشانی، tasnimna@ در آی گپ با آیدی tasnimna@ در توییتر به ادرس Tasnimnews_Fa@ در آپارات tasnim.video@ در تلگرام با ایدی Tasnimnews@ و در اینستاگرام به نشانی tasnimnews_fa@ به فعالیت می‌پردازد و از این پتانسیل شبکه‌های اجتماعی نیز برای آگاهی بخشی استفاده می‌نماید. شما می‌توانید مهمترین اخبار تسنیم را از طریق دسترسی مستقیم در تهران و دیگر شهرهای ایران در اختیار داشته باشید، علاوه بر آن، میتوان برای دسترسی آسانتر به قیمت ارز و طلا و لیگ ایران و جهان از لینک‌های مستقیم استفاده نمایید. برروی وبسایت این خبرگزاری به نشانی اینترنتی تسنیم دات کام میتوان راه‌های ارتباطی مختلف را مشاهده نمود. کاربران می‌توانند با استفاده از تلفن گویا، فکس، تلفن تماس واحد روابط عمومی، پست الکترونیک و همچنین آدرس دفتر این خبرگزاری جهت برقراری ارتباط اقدام نمایند. وبسایت خبرگزاری تسنیم با بازدید میانگین بیش از 200 هزار کاربر علاوه بر پوشش اخبار در حوزه‌های مختلف به درج رپورتاژ و تبلیغات سایر کسب‌وکارها نیز می‌پردازد.

مطالب مرتبط

مطالب بیشتر»

پر بیننده ترین

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − نه =