تهرانی‌ها منتظر قطعی آب هم باشند ؟ |

    کد خبر: 83856
    1404/04/25 - 08:13
    3 بازدید

جیره‌بندی آب در تهران بارها توسط مسئولان تکذیب شده است، اما واقعیت آن است که قطعی آب تحت پوشش سیاست‌هایی مانند کاهش فشار آب در زمان پیک مصرف اتفاق می‌افتد.

تابستان بار دیگر با قطعی برق و آب گره خورده است. با افزایش دمای هوا، نیاز مردم به استفاده از سیستم‌های سرمایشی از جمله کولرهای آبی بالا می‌رود و این موضوع بهانه‌ای برای اعمال محدودیت‌هایی برای مصرف آب شده است.

آن‌طور که پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهند برخی از مناطق شهر تهران با محدودیت‌هایی در زمینه تامین آب مواجه شده‌اند. در بسیاری از ساعات روز فشار آب کاهش می‌یابد و آب به طبقات بالا نمی‌رسد. این موضوع در ساعات پایانی روز برطرف می‌شود، زمانی که نیاز مردم به مصرف آب کاهش می‌یابد.

شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اعلام اینکه هیچ‌گونه برنامه قطعی آب در دستورکار این شرکت قرار ندارد، دلایل نوسان‌های شبکه آب را ناشی از افزایش دما و رشد پیک مصرف در برخی ساعت‌ها عنوان کرد.

باید گفت با این که برنامه‌ریزی برای قطعی آب موجود نیست، اما سیاست‌هایی در راستای محدودکردن مصرف آب در تهران پیاده شده است.

کاهش فشار آب؛ راهکار مسئولان برای مبارزه با بحران کم‌آبی

محسن اردکانی، مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب استان تهران، در برنامه‌ای تلویزیونی در ۲۱ اردیبهشت ماه مدعی شد که در تهران گزارش بی‌آبی وجود ندارد، اما پس از مشخص شدن گزارش‌های مردمی مبنی بر قطعی آب در تهران عنوان کرد: «به دلیل کاهش فشار، آب طبقات دوم به بالا را نمی‌توان تامین کرد. این افراد باید مخزن و پمپ خریداری کنند.»

او در واکنش به پیامک‌های قطعی آب عنوان کرد: «تمامی افرادی که گزارش قطعی آب دارند، در طبقه دو و بالاتر ساکن هستند. کشور باید خود را با خشکسالی سازگار کند، چراکه آب وجود ندارد. باید با فشار کم در شبکه، کمبود آب مدیریت شود تا بتوان نیازهای مردم را برآورده کرد.»

اظهارات مدیرعامل آبفا تهران در اردیبهشت، دلایل قطعی آب در تیرماه را مشخص می‌کند. آن‌طور که از شواهد پیداست، آبفا تهران کماکان سیاست کاهش فشار آب در روز را پیاده می‌کند و در ساعات اوج مصرف آب، اقدام به قطع آب برخی مناطق کرده است.

سیاست کاهش فشار آب در زمان پیک مصرف چگونه کار می‌کند؟

سیاست کاهش فشار آب که پیش‌تر از دیگر شهرهای استان تهران مانند ری، ورامین و … شروع شده بود، این بار به خود شهر تهران رسیده است. طی روزهای گذشته بسیاری از اهالی باقرشهر و کهریزک از قطعی ۸ ساعته آب منازل در طول شبانه روز خبر داده‌اند.

آن‌طور که از شواهد پیداست، نه‌تنها مشکل آب در این مناطق رفع نشده، بلکه قطعی آب دیگر مناطق خود شهر تهران نیز به مشکلی بزرگ تبدیل شده است.

با توجه به پیگیری‌های تجارت‌نیوز در بسیاری از مناطق ازجمله نارمک، سیدخندان، فاطمی، اشرفی اصفهانی و … قطعی آب گریبان‌گیر مردم شده است. این مناطق در طول روز و در زمان پیک مصرف آب، با کاهش فشار آب روبه‌رو می‌شوند و آب تنها به طبقه اول می‌رسد.

این محدودیت در ساعات پایانی روز رفع می‌شود که البته دیگر فایده چندانی برای ساکنان منطقه ندارد. کاهش فشار آب در هفته‌های گذشته محدود به یک تا دو روز در هفته بوده است، اما اکنون به‌طور تقریبی شش روز در هفته این محدودیت شامل حال مردم می‌شود.

در چنین شرایطی اگر ساختمان‌ها مجهز به پمپ و مخزن نباشند، افراد مجبور به تحمل قطعی آب می‌شوند و سیاست کاهش فشار آب برای آنها فرقی با قطعی آب ندارد.

آن‌طور که از شواهد پیداست، آبفا به دنبال افزایش بحران بی‌آبی، به جای توجه به ایرادات ساختاری مدیریت منابع آب، به سراغ راهکارهای تنبیهی برای کاهش مصرف آب روی آورده است؛ راهکارهایی که معنایی جز تحمیل هزینه مضاعف در شرایط کنونی به مردم ندارد.

اگر سیاستی از ابتدا نادرست پایه‌گذاری شده است، نمی‌توان یک‌شبه سیاست نادرست را با تحمیل هزینه به مردم جبران کرد. از دیدگاه زیست‌محیطی بالابردن فشار آب تا حدی که به طبقات پنجم به بالا برسد توجیهی ندارد، اما اصلاح این سیاست نمی‌تواند یک‌شبه اتفاق بیفتد چراکه منجر به تحمیل هزینه‌های میلیونی به مردم می‌شود.

تراشیدن هزینه‌های میلیونی برای مردم در شرایط پساجنگ

خرید پمپ و مخزن در شرایط کنونی پساجنگ، هزینه‌های میلیونی برای مردم می‌تراشد.

بررسی‌های تجارت‌نیوز از وبسایت‌های دیجی‌کالا و ترب نشان می‌دهند که قیمت یک پمپ با توان یک اسب بخار از چهار میلیون تومان آغاز و تا هفت میلیون تومان نیز عرضه می‌شود. این پمپ به‌طور عمده مناسب ساختمان‌های پنج طبقه است.

برای طبقات بیشتر باید از پمپ‌هایی با توان دو اسب بخار استفاده کرد که از هشت میلیون تومان آغاز و تا ۱۴ میلیون تومان می‌رسد.

علاوه بر پمپ آب، مردم باید به خرید مخزن با حجم مناسب نیز اقدام کنند. قیمت مخزن‌های ۵۰۰ لیتری که به‌طور عمده برای خانه‌های سه یا چهار طبقه‌ای استفاده می‌شوند، از سه میلیون تا پنج میلیون متغیر هستند. همچنین قیمت مخزن ۱۰۰۰ لیتری برای خانه‌هایی بیشتر از چهار طبقه، از چهار میلیون تومان تا ۹ میلیون تومان متغیر است.

تحمیل خرید پمپ و مخزن به مردم در شرایطی که بسیاری از افراد بعد از جنگ با مشکلات اقتصادی متعددی روبه‌رو شده‌اند، می‌تواند ناشی از بحران مدیریتی در صنعت آب کشور باشد.

مسئولان کشوری که درگیر سدسازی‌های بی‌رویه، بهره‌برداری غیراصولی از آب‌های زیرزمینی و توسعه پروژه‌های آب‌محور بدون پشتوانه منابع آبی بوده‌اند، اکنون به فکر جبران بحران آب از طریق کاهش فشار آب منازل مسکونی هستند تا بتوانند اندکی وقوع بحران در ایران را به تعویق بیندازند. این مسکن موقتی درنهایت نمی‌تواند راه‌حلی برای جبران بحران ساختاری آب در ایران باشد.

 

کانال تلگرام گسترش نیوز

اینستاگرم گسترش نیوز


منبع:

تجارت نیوز



کدخبر:
۳۵۶۷۰۱


پریا ابراهیمی

لینک کوتاه: https://armanetejarat.ir/?p=83856

پایگاه خبری گسترش نیوز یک خبرگزاری وابسته به موسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت می‌باشد که با شعار با ما سبک زندگی اقتصادی را گسترش دهید، آغاز بکار کرده است. پس از تشکیل موسسه فرهنگی مطبوعاتی صمت، تلاش‌های بسیاری جهت راه‌اندازی این خبرگزاری به صورت خصوصی صورت پذیرفت. مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت، در تاریخ یک اردیبهشت سال 1394 به شماره ثبت 35854 و شناسه ملی 14004862024 به ثبت رسیده است. دفتر مرکزی این موسسه در تهران- خیابان قایم مقام فراهانی- جنب کلینیک تهران- کوچه آزادگان - پلاک 26 واقع شده است. صاحب امتیاز گسترش نیوز را موسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت می‌باشد. مدیر مسئول این پایگاه خبری و موسسه فرهنگی مطبوعاتی صمت نیز ناصر بزرگمهر بوده، مسئولیت سردبیری گسترش نیوز برعهده میلاد محمدی گذاشته شده است. شروین اُشیدری به عنوان معاون سردبیر در این مجموعه فعالیت می‌کند و دبیر بخش گزارش نیز مجتبی اسکندری می‌باشد. گسترش نیوز خود را موظف کرده است تا اصول اجتماعی و ملی بیان شده در میثاق نامه خود را اجرا نماید. این اصول عبارتند از: التزام عملی به قانون اساسی به‌عنوان منشور ملی، بر اساس تکلیف امر به‌ معروف و نهی از منکر، حمایت از ارزش‌های دینی، انقلابی، اخلاق اسلامی و هنجارهای عمومی، احترام به اصول دینی، اعتقادات مذهبی، آداب و سنن قومی و ملی و ‌پرهیز از هرگونه تحریک قومیت ‌ها، اقلیت‌های دینی و مذهبی، پرهیز از انتشار هرگونه محتوای مبتذل و مستهجن و صحنه‌های خشن که موجب مخدوش شدن بهداشت روانی جامعه یا نادیده گرفتن کرامت انسانی گردد، انتشار سریع و به‌ موقع مشکلات جامعه و پرهیز از ملاحظاتی که منجر به خود سانسوری می‌شود. میثاق نامه گسترش نیوز در رابطه با محتوای رسانه نیز شامل بندهای مختلف می‌باشد. سرلوحه کار قرار دادن راست‌گویی و نقل صحیح و دقیق اخباراقتصادی به ‌عنوان نخستین اصل حرفه‌ای، امتناع از انتشار اخباری که منبع آنها مشخص و معتبر نباشد و اعتقاد بر آنکه منبعی که حتی با رعایت اصل محفوظ ماندن هویتش توسط رسانه، باز هم مسئولیت خبری را که در اختیار رسانه قرار می‌دهد، نمی‌پذیرد قابل اتکا و اعتماد نیست، خبر را از تحلیل و تفسیر آن جدا کرده و در نگارش به‌گونه‌ای عمل شود که مخاطب، متوجه تمایز این دو گونه بشود، تفکیک آگهی و رپرتاژ آگهی صریحا از مطالب و محتوای رسانه، الزام به درج نام منبع و یا پدیدآورنده در نقل هرگونه محتوا، خودداری از کاربرد حروف اختصاری برای اشخاص و سایر شیوه‌های مشابه در کنار نشانی‌دادن به نحوی که بر همان اشخاص، تعین پیدا کند در مواردی که به دلیل موانع و یا ملاحظات اخلاقی و یا حقوقی نام بردن از اشخاص محدودیت دارد و پرهیز در انتشار اخبار و تحلیل‌ها ضمن رعایت انصاف، از سیاه ‌نمایی و یأس‌آفرینی از جمله اصول گسترش نیوز در محتوای رسانه ای می باشد. گسترش نیوز خود را موظف می‌داند تا در راستای ایفای اصول رفتار رسانه‌ای پایبند به قوانین و اخلاق باشد. بنابراین گسترش نیوز خود را موظف می‌داند تا در صورتی که در نقل خبر و انتشار آن دچار اشتباه شوند، صراحتا و از طریق رسانه، از مخاطبان و آسیب‌دیدگان از خطای خودمان عذرخواهی نماید. به منظور کسب خبر، خود و رسانه خود را معرفی کند و به‌صورت مخفیانه از دستگاه‌های ضبط صدا و تصویر و ویدئو استفاده ننماید. از ایراد اتهام، اهانت و نشر مطلب کذب علیه رسانه‌های قانونی به ‌ویژه امضاکنندگان این میثاق، پرهیز نماید و انتقادات‌ خود را طبق دستور قرآنی"و جادلهم بالتی هی احسن" مطرح کند. برای انجام مصاحبه با هرکس از او اجازه گرفته و در صورتی که بخواهد پیش از انتشار مصاحبه خود را بازبینی کند این حق را برای او محفوظ دانسته و به خواست او عمل نماید. گسترش نیوز حریم خصوصی افراد را محترم می‌شمارد و اسرار زندگی دیگران را فاش نمی کند. متوجه حقوق کم‌توانان، آسیب‌دیدگان، متهمان و حتی مجرمان بوده و در مصاحبه یا گرفتن عکس از آنها به اجازه از خودشان بسنده نمی کند و به اصولی فراتر از آن پایبند است و در نشر محتوای مرتبط با آنان کرامت انسانی‌شان در حال و آینده را مورد توجه قرار می دهد. حقوق کودکان را محترم شمرده و از انتشار مصاحبه، تصویر و فیلم کودکان در حالات غیرمتعارف، آرایش کرده و غیرمنتاسب با شخصیت کودکی و ناسازگار با حفظ کرامت انسانی آنان در حال و آینده خودداری می نماید و همین‌طور از شناساندن کودکانی که مورد آزار و سوء استفاده قرار گرفته‌اند از طریق انتشار نام و تصویر آنان خودداری می کند. در رابطه با رفتار سازمانی نیز یک سری اصول و قواعد در میثاق نامه این خبرگزاری ذکر شده است. گسترش نیوز حمایت از شأن و کرامت خبرنگاران رسانه متبوع خود را وظیفه خود می داند و حقوق مادی و معنوی آنان از جمله در امور بیمه تأمین اجتماعی، دفاع در محاکم قضایی و غیر آن رعایت می کند. هم‌چنین در لیست بیمه خود برای همکاران تحریریه از سمت‌های غیرِ روزنامه‌ن گارانه استفاده نمی‌کند. در هنگام جذب و به کارگیری همکاران تمام وقت، به ‌ویژه اگر در یکی از رسانه‌های عضو میثاق، مشغول به کار باشند، صرفا پس از تسویه‌ حساب و اظهار رضایت مدیر رسانه محل اشتغال قبلی، آنان را برای همکاری می‌پذیرد. برای پیش‌گیری از تطمیع رسانه و روزنامه ‌نگاران، دریافت هدیه غیرمتعارف از سازمان‌ها و اشخاص را امری ناپسند می‌داند و به ‌هیچ ‌وجه چنین هدیه‌هایی را نمی پذیرد و همکاران خود را هم از پذیرش چنین هدایایی منع می نماید. میزان هدیه متعارف را شورای داوری در ابتدای هر سال اعلام می‌کند. گسترش نیوز صراحتا وابستگی‌های مالی و تشکیلاتی و گرایش‌های خود را رسما اعلام می کند و مناسبات مالی خود با وابستگان اشاره شده و حامیان خود را به ‌طور آشکار و شفاف اعلام می نماید. صنعت معدن، تجارت، اقتصاد، فرهنگ، جامعه، ورزش، سیاست و چندرسانه‌ای بخش‌های اصلی تحت پوشش خبری گسترش نیوز می‌باشد. صنعت معدن با زیرحوزه‌های؛ صنعت، معدن، گسترش نیوز قیمت خودرو، انرژی، تجارت با زیرحوزه؛ اصناف، کسب و کار، نمایشگاه و گردشگری، اقتصاد با زیرحوزه؛ بانک و بیمه، بورس، گسترش نیوز مسکن، فرهنگ با زیرحوزه؛ سینما و تلویزیون، موسیقی و آموزشی، جامعه با زیرحوزه؛ سبک زندگی، حوادث، فناوری و شهری، ورزش با زیرحوزه؛ فوتبال، منهای فوتبال، سیاست با زیرحوزه؛ سیاست داخلی و سیاست بین الملل، چندرسانه‌ای با زیرحوزه؛ عکس، صوت، فیلم، اینفوگرافی و کاریکاتور از جمله زمینه‌های فعالیت گسترش نیوز است. در بخش‌های مختلف این پایگاه خبری جهت دسترسی سریعتر می‌توان، پربازدید سیاست، پربازدید بانک و بیمه مثل گسترش نیوز سهام عدالت، پربازدید فیلم، پربازدید خودرو، پیشنهاد سردبیر و گزارش ویژه را مشاهده نمایید. به منظور ثبت تبلیغات و یا ارائه نظرات درباره گسترش نیوز می‌توان از شماره تماس ۸۲۱۹۰ – ۰۲۱ داخلی ۲۱۴ استفاده نمود. همچنین گسترش نیوز را به راحتی با آیدی gostareshnews@ در شبکه‌های اجتماعی مانند آپارات، یوتیوب، تلگرام، اینستاگرام و توییتر پیدا کرد. متوسط بازدید روزانه سایت گسترش نیوز 120 هزار مخاطب بوده و در جایگاه 372 ایران در رنک بندی الکسا و 7908 جهان قرار دارد.

پر بیننده ترین

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + نه =