حذف دهک‌های ۴ تا ۷ از کالابرگ؛ مرحله سوم واریز شد |

    کد خبر: 78786
    1404/04/08 - 00:24
    4 بازدید

در حالی که تورم و کاهش قدرت خرید، زندگی دهک‌های پایین درآمدی را با چالش‌های جدی مواجه کرده، دولت با اجرای مرحله سوم طرح کالابرگ الکترونیک، گامی محکم برای حمایت از معیشت ۲۸ میلیون نفر از دهک‌های اول تا سوم برمی‌دارد. هر نفر از این خانوارها ۵۰۰هزار تومان اعتبار برای خرید کالاهای اساسی دریافت خواهد کرد.



    فهرست محتوا



  • جزئیات بسته حمایتی: ۵۰۰هزار تومان برای هر نفر



  • انعطاف در خرید: بدون محدودیت در تعداد و زمان



  • دسترسی آسان به اطلاعات و خدمات



  • چالش‌های حذف دهک‌های ۴ تا ۷



  • منابع مالی و چشم‌انداز آینده



  • اهمیت طرح کالابرگ در شرایط تورمی

احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعلام کرد که مرحله سوم طرح یارانه معیشتی کالابرگ الکترونیک از روز شنبه، هفتم تیر ۱۴۰۴، با واریز اعتبار به حساب سرپرستان خانوار دهک‌های اول تا سوم آغاز می‌شود. این طرح با هدف تقویت سبد غذایی خانوارهای کم‌درآمد و کاهش فشار تورمی طراحی شده است.

جزئیات بسته حمایتی: ۵۰۰هزار تومان برای هر نفر

بر اساس این طرح، هر فرد در دهک‌های اول تا سوم درآمدی، ۵۰۰هزار تومان اعتبار برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی شامل لبنیات، پروتئین (گوشت) و خواربار (برنج و روغن) دریافت می‌کند. این اعتبار به‌صورت الکترونیکی از طریق کارت یا اپلیکیشن قابل استفاده است و خانوارها می‌توانند بدون محدودیت در برند یا مقدار، خرید خود را انجام دهند.

دهک-بندی-خانوار

انعطاف در خرید: بدون محدودیت در تعداد و زمان

وزیر رفاه تأکید کرد که مشمولان می‌توانند بر اساس نیاز خود، کالاهای مشخص‌شده را در چند نوبت خریداری کنند و نیازی به استفاده یک‌باره از کل اعتبار نیست. در صورتی که هزینه خرید از سقف اعتبار بیشتر شود، مابه‌التفاوت توسط خریدار پرداخت خواهد شد. این طرح در بیش از ۲۴۰ هزار فروشگاه خرد، عمده و ۱۱ فروشگاه زنجیره‌ای اجرا می‌شود.

دسترسی آسان به اطلاعات و خدمات

مشمولان می‌توانند با نصب اپلیکیشن «شما» از پلتفرم‌های بازار یا مایکت، فروشگاه‌های طرف قرارداد و مانده اعتبار خود را مشاهده کنند. همچنین، کد دستوری #۱۴۶۳۵۰۰ و مرکز تماس ۰۲۱-۶۳۶۹ برای استعلام و پشتیبانی در دسترس است. اطلاع‌رسانی موجودی اعتبار از طریق پیامک سرشماره v.refah انجام می‌شود که فاقد هرگونه لینک است. وزارت رفاه به هموطنان هشدار داد که مراقب کلاهبرداری‌های اینترنتی باشند.

چالش‌های حذف دهک‌های ۴ تا ۷

در حالی که طرح کالابرگ به دهک‌های اول تا سوم محدود شده، حذف دهک‌های ۴ تا ۷ از این حمایت‌ها نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. کارشناسان هشدار می‌دهند که این دهک‌ها، که در مرز بین فقر و بقا قرار دارند، ممکن است با حذف از طرح دچار فقر پنهان و نارضایتی اجتماعی شوند. پیش‌تر، رئیس‌جمهور دستور داده بود که این طرح به هفت دهک گسترش یابد، اما به دلیل کمبود منابع، این وعده هنوز محقق نشده است.

منابع مالی و چشم‌انداز آینده

به گفته میدری، حدود ۱۲هزار میلیارد تومان از منابع دو مرحله قبلی باقی مانده که برای حمایت از سه دهک اول کافی است. رئیس‌جمهور دستور بررسی منابع بیشتر برای گسترش پوشش و تداوم پرداخت‌ها را داده است، اما مرحله سوم به دلیل عدم تأمین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه، همچنان محدود به سه دهک اول است.

اهمیت طرح کالابرگ در شرایط تورمی

در شرایطی که تورم مزمن و افزایش هزینه‌های معیشتی، قدرت خرید خانوارهای متوسط و ضعیف را کاهش داده، اجرای دقیق طرح کالابرگ الکترونیک می‌تواند با هدایت یارانه‌ها به مصرف کالاهای ضروری، فشار تورمی را کاهش دهد. این طرح، به‌عنوان یک ابزار مدرن سهمیه‌بندی، نه‌تنها معیشت خانوارها را تقویت می‌کند، بلکه از هدررفت یارانه‌ها در بازارهای غیرضروری جلوگیری می‌کند.

کالابرگ-الکترونیکی

کانال تلگرام گسترش نیوز

اینستاگرم گسترش نیوز


منبع:

تسنیم



کدخبر:
۳۵۵۵۸۷


امیر خیرخواهان

لینک کوتاه: https://armanetejarat.ir/?p=78786

پایگاه خبری گسترش نیوز یک خبرگزاری وابسته به موسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت می‌باشد که با شعار با ما سبک زندگی اقتصادی را گسترش دهید، آغاز بکار کرده است. پس از تشکیل موسسه فرهنگی مطبوعاتی صمت، تلاش‌های بسیاری جهت راه‌اندازی این خبرگزاری به صورت خصوصی صورت پذیرفت. مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت، در تاریخ یک اردیبهشت سال 1394 به شماره ثبت 35854 و شناسه ملی 14004862024 به ثبت رسیده است. دفتر مرکزی این موسسه در تهران- خیابان قایم مقام فراهانی- جنب کلینیک تهران- کوچه آزادگان - پلاک 26 واقع شده است. صاحب امتیاز گسترش نیوز را موسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت می‌باشد. مدیر مسئول این پایگاه خبری و موسسه فرهنگی مطبوعاتی صمت نیز ناصر بزرگمهر بوده، مسئولیت سردبیری گسترش نیوز برعهده میلاد محمدی گذاشته شده است. شروین اُشیدری به عنوان معاون سردبیر در این مجموعه فعالیت می‌کند و دبیر بخش گزارش نیز مجتبی اسکندری می‌باشد. گسترش نیوز خود را موظف کرده است تا اصول اجتماعی و ملی بیان شده در میثاق نامه خود را اجرا نماید. این اصول عبارتند از: التزام عملی به قانون اساسی به‌عنوان منشور ملی، بر اساس تکلیف امر به‌ معروف و نهی از منکر، حمایت از ارزش‌های دینی، انقلابی، اخلاق اسلامی و هنجارهای عمومی، احترام به اصول دینی، اعتقادات مذهبی، آداب و سنن قومی و ملی و ‌پرهیز از هرگونه تحریک قومیت ‌ها، اقلیت‌های دینی و مذهبی، پرهیز از انتشار هرگونه محتوای مبتذل و مستهجن و صحنه‌های خشن که موجب مخدوش شدن بهداشت روانی جامعه یا نادیده گرفتن کرامت انسانی گردد، انتشار سریع و به‌ موقع مشکلات جامعه و پرهیز از ملاحظاتی که منجر به خود سانسوری می‌شود. میثاق نامه گسترش نیوز در رابطه با محتوای رسانه نیز شامل بندهای مختلف می‌باشد. سرلوحه کار قرار دادن راست‌گویی و نقل صحیح و دقیق اخباراقتصادی به ‌عنوان نخستین اصل حرفه‌ای، امتناع از انتشار اخباری که منبع آنها مشخص و معتبر نباشد و اعتقاد بر آنکه منبعی که حتی با رعایت اصل محفوظ ماندن هویتش توسط رسانه، باز هم مسئولیت خبری را که در اختیار رسانه قرار می‌دهد، نمی‌پذیرد قابل اتکا و اعتماد نیست، خبر را از تحلیل و تفسیر آن جدا کرده و در نگارش به‌گونه‌ای عمل شود که مخاطب، متوجه تمایز این دو گونه بشود، تفکیک آگهی و رپرتاژ آگهی صریحا از مطالب و محتوای رسانه، الزام به درج نام منبع و یا پدیدآورنده در نقل هرگونه محتوا، خودداری از کاربرد حروف اختصاری برای اشخاص و سایر شیوه‌های مشابه در کنار نشانی‌دادن به نحوی که بر همان اشخاص، تعین پیدا کند در مواردی که به دلیل موانع و یا ملاحظات اخلاقی و یا حقوقی نام بردن از اشخاص محدودیت دارد و پرهیز در انتشار اخبار و تحلیل‌ها ضمن رعایت انصاف، از سیاه ‌نمایی و یأس‌آفرینی از جمله اصول گسترش نیوز در محتوای رسانه ای می باشد. گسترش نیوز خود را موظف می‌داند تا در راستای ایفای اصول رفتار رسانه‌ای پایبند به قوانین و اخلاق باشد. بنابراین گسترش نیوز خود را موظف می‌داند تا در صورتی که در نقل خبر و انتشار آن دچار اشتباه شوند، صراحتا و از طریق رسانه، از مخاطبان و آسیب‌دیدگان از خطای خودمان عذرخواهی نماید. به منظور کسب خبر، خود و رسانه خود را معرفی کند و به‌صورت مخفیانه از دستگاه‌های ضبط صدا و تصویر و ویدئو استفاده ننماید. از ایراد اتهام، اهانت و نشر مطلب کذب علیه رسانه‌های قانونی به ‌ویژه امضاکنندگان این میثاق، پرهیز نماید و انتقادات‌ خود را طبق دستور قرآنی"و جادلهم بالتی هی احسن" مطرح کند. برای انجام مصاحبه با هرکس از او اجازه گرفته و در صورتی که بخواهد پیش از انتشار مصاحبه خود را بازبینی کند این حق را برای او محفوظ دانسته و به خواست او عمل نماید. گسترش نیوز حریم خصوصی افراد را محترم می‌شمارد و اسرار زندگی دیگران را فاش نمی کند. متوجه حقوق کم‌توانان، آسیب‌دیدگان، متهمان و حتی مجرمان بوده و در مصاحبه یا گرفتن عکس از آنها به اجازه از خودشان بسنده نمی کند و به اصولی فراتر از آن پایبند است و در نشر محتوای مرتبط با آنان کرامت انسانی‌شان در حال و آینده را مورد توجه قرار می دهد. حقوق کودکان را محترم شمرده و از انتشار مصاحبه، تصویر و فیلم کودکان در حالات غیرمتعارف، آرایش کرده و غیرمنتاسب با شخصیت کودکی و ناسازگار با حفظ کرامت انسانی آنان در حال و آینده خودداری می نماید و همین‌طور از شناساندن کودکانی که مورد آزار و سوء استفاده قرار گرفته‌اند از طریق انتشار نام و تصویر آنان خودداری می کند. در رابطه با رفتار سازمانی نیز یک سری اصول و قواعد در میثاق نامه این خبرگزاری ذکر شده است. گسترش نیوز حمایت از شأن و کرامت خبرنگاران رسانه متبوع خود را وظیفه خود می داند و حقوق مادی و معنوی آنان از جمله در امور بیمه تأمین اجتماعی، دفاع در محاکم قضایی و غیر آن رعایت می کند. هم‌چنین در لیست بیمه خود برای همکاران تحریریه از سمت‌های غیرِ روزنامه‌ن گارانه استفاده نمی‌کند. در هنگام جذب و به کارگیری همکاران تمام وقت، به ‌ویژه اگر در یکی از رسانه‌های عضو میثاق، مشغول به کار باشند، صرفا پس از تسویه‌ حساب و اظهار رضایت مدیر رسانه محل اشتغال قبلی، آنان را برای همکاری می‌پذیرد. برای پیش‌گیری از تطمیع رسانه و روزنامه ‌نگاران، دریافت هدیه غیرمتعارف از سازمان‌ها و اشخاص را امری ناپسند می‌داند و به ‌هیچ ‌وجه چنین هدیه‌هایی را نمی پذیرد و همکاران خود را هم از پذیرش چنین هدایایی منع می نماید. میزان هدیه متعارف را شورای داوری در ابتدای هر سال اعلام می‌کند. گسترش نیوز صراحتا وابستگی‌های مالی و تشکیلاتی و گرایش‌های خود را رسما اعلام می کند و مناسبات مالی خود با وابستگان اشاره شده و حامیان خود را به ‌طور آشکار و شفاف اعلام می نماید. صنعت معدن، تجارت، اقتصاد، فرهنگ، جامعه، ورزش، سیاست و چندرسانه‌ای بخش‌های اصلی تحت پوشش خبری گسترش نیوز می‌باشد. صنعت معدن با زیرحوزه‌های؛ صنعت، معدن، گسترش نیوز قیمت خودرو، انرژی، تجارت با زیرحوزه؛ اصناف، کسب و کار، نمایشگاه و گردشگری، اقتصاد با زیرحوزه؛ بانک و بیمه، بورس، گسترش نیوز مسکن، فرهنگ با زیرحوزه؛ سینما و تلویزیون، موسیقی و آموزشی، جامعه با زیرحوزه؛ سبک زندگی، حوادث، فناوری و شهری، ورزش با زیرحوزه؛ فوتبال، منهای فوتبال، سیاست با زیرحوزه؛ سیاست داخلی و سیاست بین الملل، چندرسانه‌ای با زیرحوزه؛ عکس، صوت، فیلم، اینفوگرافی و کاریکاتور از جمله زمینه‌های فعالیت گسترش نیوز است. در بخش‌های مختلف این پایگاه خبری جهت دسترسی سریعتر می‌توان، پربازدید سیاست، پربازدید بانک و بیمه مثل گسترش نیوز سهام عدالت، پربازدید فیلم، پربازدید خودرو، پیشنهاد سردبیر و گزارش ویژه را مشاهده نمایید. به منظور ثبت تبلیغات و یا ارائه نظرات درباره گسترش نیوز می‌توان از شماره تماس ۸۲۱۹۰ – ۰۲۱ داخلی ۲۱۴ استفاده نمود. همچنین گسترش نیوز را به راحتی با آیدی gostareshnews@ در شبکه‌های اجتماعی مانند آپارات، یوتیوب، تلگرام، اینستاگرام و توییتر پیدا کرد. متوسط بازدید روزانه سایت گسترش نیوز 120 هزار مخاطب بوده و در جایگاه 372 ایران در رنک بندی الکسا و 7908 جهان قرار دارد.

مطالب مرتبط

مطالب بیشتر»

پر بیننده ترین

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 1 =